تحت عنوان پایان نامه ارشد بررسی شد:

«رابطه فنا با توحید در قرآن با رویکرد عرفان»

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب مهری مرادی دانشجوی رشته تصوف و عرفان اسلامی از دانشکده مذاهب با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «رابطه فنا با توحید در قرآن با رویکرد عرفان» از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

در این جلسه که دوشنبه 27 مرداد ماه 93 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد، حجت الاسلام دکتر رضا الهی‌منش به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام علی فضلی، استاد مشاور و  حجت الاسلام دکتر امیر جوان‌ آراسته در جایگاه استاد داور، به همراه نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی حضور داشتند.

در این دفاعیه که با حضور تعدادی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، استاد داور پس از گزارش دانشجو از پایان نامه، به نقد و ارزیابی آن پرداخت.

سپس دانشجو با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور از پایان نامه خود دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

 

چکیده:

فنا و توحید دو آموزه والا در فرهنگ قرآنی و عرفانی هستند که در صراط سلوک رابطه عمیقی دارند. چه اینکه هر مرتبه از فنا موجب وجدان قلبی مرتبه‌ای از توحید است. فنای فعلی به وجدان توحید افعالی، فنای صفاتی به وجدان توحید صفاتی و فنای ذاتی به وجدان توحید ذاتی می‌انجامد. به دیگر سخن عارف با گذر از تعینات فعلیه تمامی افعال را "کلٌ مِن عندالله " می‌یابد و با گذر از تعینات کونیه تمامی موجودات را در برابر وجود اطلاقی صمدی حق معدوم بالذات وجود را منحصر در آن ساحت قدس می‌یابد.

البته در ساحت علم حصولی و از حیث قوس نزول توحید بر فنا تقدم دارد، ولی در ساحت علم حضوری و شهودی و از حیث قوس صعود فنا بر توحید تقدم دارد.

بررسی این رابطه به همراه تشریح هر یک از مراتب توحید و فنا مقصود این نوشتار است.

واژه‌گان کلیدی: فنا، توحید، قرآن، عرفان، ظهور، تجلی،مراتب توحید، مراتب فنا.

مطالب مشابه