در قالب پایان نامه ارشد بررسی شد:

چگونگی ورود و گسترش خلوتیه در مصر

تاریخ انتشار:

در این جلسه که چهار‌شنبه 5 شهریورماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد حجت الاسلام دکتر ابوالحسن نواب به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام رسول مزرئی، استاد مشاور و حجت الاسلام دکتر یوسف غضبانی در جایگاه استاد داور، به همراه نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی حضور داشتند.

در این جلسه که با حضور تعدادی از دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، استاد داور پس از گزارش دانشجو از پایان نامه، به نقد و ارزیابی آن پرداخت.

سپس دانشجو با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور از پایان نامه خود دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

 

چکیده

طریقت خلوتیه در حدود قرن 8 ه.ق توسط محمدبن‌نور الخلوتی و سراج الدین خلوتی در آذربایجان تأسیس شد و بعدها توسط محمد دمیرتاش، شاهین خلوتی و ابراهیم گلشنی وارد مصر گردید.

خلوتیه برای بار دوم توسط مصطفی البکری وارد مصر گردیده و در آنجا منتشر شد و انشعابات زیادی یافت به طوری‌که امروزه بیش از بیست انشعاب آن فقط در مصر وجود دارد. از فعال‌ترین شاخه‌های خلوتیه می‌توان شاخه شبراویه، قصبیه، صاویه، غنیمیه و .. را نام برد.

این طریقه‌ به دلیل انشعابات فراوان و گستردگی زیاد در بین مردم نفوذ بسیار داشته و اعضایی از قشور مختلف را در خود جای داده و هم‌چنین بسیاری از بزرگان تصوف مصر نیز عضو خلوتیه می‌باشند مثل عبدالهادی القصبی، عبدالخالق الشبراوی، احمد الطیب و … .

طریقت خلوتیه تأکید بسیاری بر حب اهل بیت داشته و به لحاظ اعتقادی به عقاید ابن عربی نزدیک می‌باشد.

سلوک این طریقت بر پایه ذکر است، و اسماء سبعه که گاها تعداد آنها به دوازده و یا بیشتر می‌رسد اساس این اذکار می‌‌باشند. خلوتیه مقاماتی نیز منطبق با همین اذکار دارد که سالک با انجام هر ذکر مقامی از این مقامات هفت و چندگانه را پشت سر می‌گذارد تا اینکه در پایان راه موفق به طی طریق شده با اجازه شیخ به مقام خلافت می‌رسد.

واژه‌گان کلیدی: خلوتیه، طریقت، تصوف، مصر، آفریقا، اخی سراج الدین، محمد نورالخلوتی

 

مطالب مشابه