جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد:

رستگاری در محک عقل و ایمان: قرآن و عهد جدید

تاریخ انتشار:

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ادیان، جلسه دفـاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «رستگاری در محک عقل و ایمان: قرآن و عهد جدید» را برگزار کرد.

وظیفه دفاع از این پایان‌نامه را دانشجو «فاطمه نجاتی» به عهده داشت.

دکتر شهاب‌الدین وحیدی استاد راهنما، دکتر حمید بخشنده استاد مشاور، و دکتر محمدصادق ابوطالبی استاد داور این پایان‌نامه بودند.

این نشست روز پنج‌شنبه دهم اردیبهشت‌ماه 1394 ساعت 11:30 در سالن کنفرانس شهید بهشتی برگزار شد.

چکیده این پایان‌نامه به شرح زیر است:

سرّ روی‌کرد مردم به دین، نیاز فطری آن‌ها به «نجات طلبی و رستگاری» است، و همه ادیان الاهی به درستی این نیاز را تشخیص داده و در صدد تأمین آن بوده‌اند. نجات و رسیدن به رستگاری نهایی که از مسائل مهم الاهیاتی در دو دین اسلام و مسیحیت به شمار می‌رود، سزاوار است به صورت تطبیقی و مقایسه‌ای بحث و بررسی شود. اصولاً نجات مسیحی از نظر ماهیت با نجاتی که در اسلام مطرح است، تفاوت‌های اساسی دارد. از نگاه اسلام، هرچند خداوند، نجات‌بخش است، انسان با اختیار و نقش فعال خود، با فراهم ساختن وضعی خاص، پذیرنده نجات الاهی است. در قرآن کریم، به نقش انسان در رسیدن به رستگاری تأکید دارد و عواملی را برای رسیدن انسان به رستگاری برمی‌شمارد. در قرآن بیان می‌دارد که انسان برای رسیدن به رستگاری باید مجدانه دستورات الاهی را رعایت کند؛ هم‌چنین او باید همه قوای خود، از جمله «عقل و ادراک» را به کار گیرد و  در راه مستقیم گام بردارد تا در نهایت به نجات و رستگاری نائل گردد.

اساس مسیحیت رایج، ایمان به نجاتی است که عیسی مسیح برای بشر به ارمغان آورده است. در این اعتقاد که بر مبنای خاص   انسان‌شناسی، مسیح‌شناسی و خداشناسی در دین مسیحیت استوار شده، انسان در اسارت گناه و مرگ بوده است، و از ناحیه خود قابلیت نجات ندارد، خداوند با حضور مستقیم خود در کالبد عیسی مسیح و با فدیه شدنش، تاوان گناه انسان را می‌پردازد و او را از اسارت گناه نجات می‌دهد. در کتاب عهد جدید تأکیدات فراوان بر این اعتقاد وجود دارد. این ایمان به مسیح است که عامل نجات انسان‌ها است. در این پژوهش سعی بر آن است که عوامل نجات و رستگاری در قرآن و عهد جدید بررسی گردد و چگونگی تأثیر عقل و ایمان، به عنوان عوامل تأثیرگذار بر رستگاری بیان گردد. شاهد مثال‌ها از قرآن و عهد جدید و تفاسیر آورده شده است.

واژگان کلیدی: قرآن، عهد جدید، عقل، ایمان، رستگاری، نجات

مطالب مشابه