الگوهای درونی سازی فرهنگ حیا از دیدگاه اسلام

تاریخ انتشار:

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب مریم سید حسینی دانشجوی رشته دین شناسی از دانشکده ادیان با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «الگوهای درونی سازی فرهنگ حیا از دیدگاه اسلام» از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

در این جلسه که چهارشنبه 28 مرداد در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد دکتر رحیم ناروئی نصرتی به عنوان استاد راهنما، دکتر شهاب الدین وحیدی، استاد مشاور و دکتر محمدمهدی علیمردی در جایگاه استاد داور، به همراه نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی حضور داشتند.

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی و معرفی الگوهای درونی سازی فرهنگ حیاازدیدگاه اسلام است.

پژوهشگر درصدد است راه کارهای درونی سازی حیا در تعالیم اسلام را درسطح خانواده، محیط (اجتماعی، فرهنگی، مدرسه، آموزشی، همسالان و) ارائه کرده وگام های مؤثردرجهت غنابخشی به این صفت حمیده وگسترش فرهنگ آن درهمه عرصه هابه خصوص مقطع سنی نوجوانان وجوانان را معرفی کند.

 بدین منظوربه روش تحلیلی . توصیفی وبااستفاده ازروش مطالعه کتاب خانه ای، منابع دست اول ودوم روایی، اخلاقی، اجتماعی وروانشناسی؛ آیات، روایات ونظرات صاحبنظران استخراج گردیدوالگوهای ارائه شده دردین اسلام، درزمینه درونی سازی حیاارائه شد.

 یافته های پژوهش نشان می دهدکه دین اسلام برای درونی سازی حیادرجامعه به عنوان عامل بازدارنده ووادارنده درعرصه فردی واجتماعی، ازالگوی های ذیل پیروی می کند.1) توجه به نقش خانواده ووالدین قبل ازتولدفرزندازطریق (وراثت، انتخاب همسرو)، وبعدازتولّدفرزندازطریق انجام سنت هاوپیاده کردن اصول تربیتی اسلام درروابط ومناسبات 2) توجه به نقش محیط (محیط مدرسه، مربیان آموزشی، همسالان، رسانه های جمعی، مطبوعات و) ازطریق الگودهی، ارائه اطلاعات والقاء نگرش های خاص به دانش آموزان،3) عمل به راهکارهای اسلام درزمینه جلوگیری ازانحرافات جنسی وبزهکاری درخانواده وجامعه (رعایت اصل مهم حیاوعفت درمحیط خانه، نگاهداشت چشم، درهم نیامیختن زن ومرد، محدودکردن روابط جنسی به حریم روابط زناشویی وازدواج، رعایت عفت درپوشش، نگاه ورفتار، وجودنیروواحساس پاک واندیشمندانه غیرت ورزی درمردان، تدبیراندیشی اسلام درارضای میل جنسی، توجه به کرامت انسانی، ورزش وفعالیت های بدنی، توجه به پاداش الهی، دوری کردن ازمحیط های تحریک زا و 4) به کارگیری اصول تدریجی بودن تربیت، متناسب باهرمرحله سنّی، اصل تشویق وتنبیه، اصل محبت، اصل استفاده ازالگوها، اصل داستان گویی، اصل تربیت به وسیله دوستان وهمسالان وبابیان مفاسدومصالح امور، اصل موعظه ونصیحت، اصل عفو، اصل محبت.

واژگان کلیدی: حیا، درونی سازی، اسلام.

مطالب مشابه