دفاعیه پایان نامه: تاریخ زیدیه ازسقوط علویان طبرستان تا ظهور آل کیا

تاریخ انتشار:

در این جلسه که آقایان دکتر رجایی به عنوان استاد راهنما، حجت الاسلام و المسلمین سلطانی در سمت استاد مشاور، موسوی نژاد در جایگاه استاد داور و نیز جمعی از سایر دانشجویان علاقه مند حضور داشتند، سیده زهرا موسوی نژاد دانشجوی رشته مذاهب اسلامی به ارائه پایان نامه خود پرداخت.

موسوی نژاد در بخشی از دفاع پایان نامه خود گفت:منطقه طبرستان از جمله قدیمی ترین مناطق مسکونی ایران به شمار می رود که در بدو گسترش اسلام به صورت یک منطقه مستقل سیاسی عمل می کرد و خلفای اسلامی در تسخیر آن با چالش روبرو بودند و مردم آن تا مدت ها بر آیین زرتشتی و مزدیستی بودند. این نواحی از اواخر عهد عثمان مورد هجوم قرار گرفت. در قرون اول و دوم هجری آنان با پرداخت جزیه موافقت کردند اما گیلان و دیلمان تا مدت ها مقاومت کردند و بعدها با پذیرفتن اسلام زیدی تسلیم شدند.وی اضافه کرد: پیشگام حرکت زیدیه در این مناطق یحیی بن عبدالله بود… .

در ادامه این جلسه موسوی نژاد استاد داور ضمن تمجید از این پایان نامه به دلیل استفاده از منابع متعدد و نیز تحقیقات میدانی و عینی در آن گفت: هر چند این پایان نامه می تواند نقش خوبی در اصلاح برخی باورهای غلط درباره تاریخ افراد و اماکن مذهبی موجود در مناطقی نظیر مازندران و آستانه اشرفیه داشته باشد اما در قسمت هایی از آن به دلیل مراجعه دانشجو به منابع زیاد و گاه دست چندم تناقضاتی وجود دارد که باید رفع گردد.  

سیده زهرا موسوی نژاد دانشجوی رشته مذاهب اسلامی در پایان این جلسه و پس از آنکه اساتید راهنما، مشاور و داور به همراه معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی برای بررسی پایان نامه و نحوه دفاع وی وارد شور شدند توانست عنوان «قابل قبول» را از ایشان برای پایان نامه خود کسب کند.

 

 

 

مطالب مشابه