در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد نقد و بررسی شد:

دفاعیه پایان نامه:مبانی نظری و تاریخی مفهوم امت واحده اسلامی برگزار شد

تاریخ انتشار:

در جلسه ای که عصر یکشنبه 19 دی ماه 89 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی با درجه عالی شد.

 

چکیده پایان نامه

وحدت اجتماعی زمینه ای است تا انسان بتواند در کنار آن، به مراتب بالای سعادت برسد. پس فقدان وحدت اجتماعی، می تواند به فقدان سعادت انسان منجر شود. بر این اساس، یکی از پایه های جامعه توحیدی، وحدت اجتماعی است.

وحدت اجتماعی زمینه همزیستی را فراهم می آورد؛ همزیستی، زمینه همدلی را فراهم می کند؛ همدلی زمینه همفکری را فراهم می کند؛ و همفکری، زمینه یگانگی حقیقی را فراهم می کند.

از آن جا که هر جامعه ای، همواره دشمنانی دارند، باید مراقب دشمن بود و از آنان بیزاری جست، وگرنه، انسان، مانند بدن یک بیمار مبتلا به ایدز، به زودی به دست ویروس ها، نابود خواهد شد.

یک روز برای دشمن شناسی، بایستی خود حسین ‌بن علی (ع) به مسلخ می رفت؛ اما اینک به سبب تربیت ائمه و علمای راستین، مردم به سطحی از عقلانیت رسیده اند که حتی نام امام حسین (ع)، بیداری می‌آورد. در این شرایط،  انتخاب شیوه های مستقیم، صریح و غیر گفتمانی، برای پویایی بغض دشمنان، دور از تدبیر است.

 

کلید واژه

 وحدت، تقریب، امت، ادیان، توحید، شرک، عقل، فکر، قلب، بدن، راهبردی، راهکاری، تولی، تبری، نجات، شمولگرایی، انحصارگرایی، تکثر گرایی.

مطالب مشابه