در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد صورت گرفت:

دفاعیه پایان نامه «ترجمه بخش پنجم از کتاب راهنمای روان شناسی دین و …

تاریخ انتشار:

در جلسه ای که یکشنبه 26 دی ماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی با درجه عالی شد.

چکیده

روان‌شناسی دین از موضوعات میان رشته‌ای نو ظهور در عرصه علم است که توجّه متخصّصین رشته‌های مختلفی را به خود جذب نموده است. مسائل روان‌شناسی دین در حوزه‌های علمی مانند خود دین گسترده و قابل توجّه و رو به رشد است.

این اثر نیز به عنوان یک کتاب راهنما، در پی ارائه مهمّترین مسائل این رشته بوده و از آنجا که در نظر انسان مسائل کاربردی به خوبی جلوه ی سودمندی را عرضه می‌نماید، بخش پنجم کتاب اختصاص به حوزه‌های کاربردی روان‌شناسی دین پیدا کرده است. در این بخش ابتدا به ساده‌ترین موضوع کارکرد دین، یعنی تأثیر آن بر سلامت جسمانی و روانی پرداخته، و گزارشی از نتایجی که پژوهشگران در این زمینه بدان دست یازیده‌اند فراهم نموده و نیازهایی که در پیش‌روی این حوزه می‌باشد را برشمرده است.

«مقابله» از نیروهای مهمّ در برخورد با مشکلات روان‌شناختی است و دین به عنوان یک منبع نیرومند می‌تواند به آسانی در مشاوره و توصیه‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد. «معنویت سازمان» از عرصه‌های سودمند اجتماعی است، که توجّهی شایسته دریافت ننموده است و مسائل مختلف رو به رشد آن در انتظار توجّه محققین می‌باشد.

 تعاملات دو جانبه علم و دین در گستره ملّی و بین‌المللی و در راستای شناخت منازعات، ریشه‌ها و حل و فصل آنها می‌تواند عامل تأثیرگذار و مهمّی باشد. و در نهایت دین و «مداخلات دینی» از مهمّترین عوامل در بروز و رفع مشکلات روانی، باید به جایگاه خود در مشاوره و اقدامات بالینی دست یابد. 

واژگان کلیدی: روان‌شناسی دین و معنویت، سلامت (بهداشت) جسم و روان، مقابله، معنویت سازمان، صلح و خشونت، روان‌شناسی مشاوره و بالینی

مطالب مشابه