به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که دوشنبه 21 دی در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر فاطمه توفیقی به عنوان استاد راهنما، علی شهبازی، استاد مشاور و دکتر مهراب صادق نیا در جایگاه استاد داور برگزار شد، دانشجو سیدامین شماعی از پایان نامه اش دفاع کرد.
در چکیده این پایان نامه آمده است:
فراماسونری، سازمانِ برادری باستانی دارای روشها و تصدیقهای رمزی است که بنیاد ذاتی آن ایمان به خدا معمار بزرگ جهان و نامیرندگی روان است. آموزش و پرورش این سازمان همراه با پیروی از اصول اخلاق، ایمان و حقیقت است. اخلاق فلسفی در این سازمان به وسیلهی نشانه پردازی و مبتنی بر توحید آموزش داده میشود. نشانه شناسی، مطالعه بر روی معنی سازی و مطالعهی فرآیند نشانگی است و در ارتباطات دارای معنا است. نشانه شناسی شامل مطالعه بر روی نشانهها و فرآیند نشانگی، اشاره، انتساب، شباهت، قیاس، تمثیل، نماد پردازی، دلالت و ارتباطات میشود. دو مکتب فرانسوی و آمریکایی به مطالعهی این رویکرد نوپدید میپردازند. یهودیت دینی است که بر مبنای یک معبد شکل گرفته است و سپس آن معبد ویران شده است. بنابراین طبیعی است که بخشی از بار انتقال هویت و فرهنگ یهودی بر عهدهی نشانههایی بهصورت حجم در فضا باشد. یهودیت برای زنده نگاه داشتن خود مجبور شد که نشانههای زیادی تولید کند. فراماسونری هم که بسیار رازورزانه عمل میکند برای انتقال آموزههای خود از نشانهها استفاده میکند. از تقریباً بیش از دویست نشانهی فراماسونری، قطعاً نه نشانه از یهودیت اقتباس شده است. بررسیها نشان میدهد کارکرد سه نشانه در فراماسونری و یهودیت یکسان است، یک نشانه در یهودیت و فراماسونری کارکرد متضاد دارد و پنج نشانه هم در یهودیت مورد توجه قرار نگرفته است و صرفاً توسط فراماسونری مورد استفادهی فیزیکی قرار میگیرد. اگر ما قرارداد کنیم که فراماسونری از دویست نشانه استفاده میکند و فقط نه نشانه خاستگاه یهودی دارد یعنی 45 درصد نشانههای فراماسونری دارای خاستگاه یهودی هستند.
کلید واژه: فراماسونری، یهودیت، نشانه شناسی، پرس (چارلز سندرز)