دفاع از پایان نامه عوامل سیاسی و اجتماعی انشعابات شیعی در عصر ائمه (ع)

تاریخ انتشار:

دفاع از پایان‌نامه بررسی عوامل سیاسی و اجتماعی انشعابات شیعی در عصر ائمه (ع)

از پایان‌نامه «بررسی عوامل سیاسی و اجتماعی انشعابات شیعی در عصر حضور ائمه (ع)» با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در سالن شهید بهشتی دانشگاه دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو فاطمه شهپریان از پایان‌نامه خود با عنوان «بررسی عوامل سیاسی و اجتماعی انشعابات شیعی در عصر حضور ائمه (ع)» دفاع کرد. دکتر آقانوری استاد راهنما و دکتر منصوره زارعان استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و دکتر محمد الله اکبری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.

 

چکیده:

شکل­گیری انشعابات شیعی در عصر حضور ائمه (ع) آن­هم با وقوع متعدد، به عنوان یک "پدیده" مورد توجه و سوأل بسیاری از محققان و نیز دغدغه­ی شیعیان در عصر غیبت می­باشد.

این رساله، «انشعابات شیعی» را به عنوان یک "متغیر وابسته"مورد واکاوی تاریخی قرار داده است.

در فرضیه تحقیق، «عوامل سیاسی اجتماعی» خصوصا موضوع «اختلافات در رهبریت سیاسی جامعه» به عنوان یک "متغیر مستقل" مطرح گشته است.

جهت بررسی رابطه این دو متغیر، با روش مطالعه استقرائی، مصادیق متغیر وابسته یعنی انشعابات شیعی در طول عصر حضور ائمه علیهم السلام، به ترتیب مورد واکاوی قرار گرفت که این مصادیق عبارت بودند از: انشعابات «کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه، واقفیه، غالیان و…»؛ آنگاه در تک­تک این مصادیق، «نقش­آفرینیِ عوامل سیاسی اجتماعی»، بعنوان اصلی­ترین متغیر وابسته، تبیینی تاریخی گشتند.

کلیدواژگان: انشعابات شیعی در عصر حضور ائمه، عوامل سیاسی اجتماعی و اختلافات در رهبریت سیاسی.

 

 

 

 

 

مطالب مشابه