با سخنرانی دکتر فرمانیان برگزار شد؛

نشست علمی «داعش و مهدویت»

تاریخ انتشار:

هفتمین نشست از سلسله نشست‌های علمی پژوهشکده ادیان و مذاهب با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر فرمانیان و با عنوان «مهدویت و خلافت اسلامی در نگاه داعش: آموزه مهدویت حربه‌ای علیه قدرت شیعه» برگزار شد.

دکتر فرمانیان در این نشست ابتدا به معرفی گروه داعش پرداخت و گفت: برای شناخت داعش باید با چهار گروه سلفی آشنا بود. سلفی‌های جهادی مصر با هدف مبارزه با حاکمان ظالم، افغان‌العرب‌ها در افغانستان، القاعده که هدفش مبارزه با آمریکا بود و سلفی‌های عراق به رهبری ابومصعب الزرقاوی که دشمن اصلی خود را شیعیان اعلام کرد.

وی افزود: زرقاوی با نگارش کتابی بر ضد شیعه نسبت‌های ناروای بسیاری به شیعیان در طول تاریخ و دوران معاصر زد. وی می‌گفت شیعه با آمریکا متحد شده تا اهل سنت را در عراق از بین ببرند و فکر خود را در دشمنی با اهل سنت در جهان گسترش دهند و خواستار اتحاد علیه شیعیان شد.

دکتر فرمانیان در ادامه افزود: به دلیل اختلاف البغدادی و ایمن الظواهری، البغدادی داعش را به عنوان دولت اسلامی عراق و شام تأسیس کرد و خود را ممهد مهدی دانست.

این کارشناس سلفیه سپس به نشانه‌های آخرالزمانی برای گسترش فکر داعشیان اشاره کرد و گفت: یکی از این نمادها، پرچم سیاه است. این پرچم یادآور خلافت اسلامی است که در احادیث سنی به صورت گسترده آمده است.

وی ضمن اشاره به حدیثی که می‌گوید، پرچم‌های سیاه مهدی از سمت خراسان می‌آید، افزود: اکثر داعشی‌ها در افغانستان آموزش دیده‌اند. یعنی از خراسان قدیم می‌آیند. رفتن آن‌ها به افغانستان و انتخاب پرچم و لباس سیاه و لباس افغانی و پاکستانی، نشان دهنده این است که این‌ها از قدیم خود را ممهد مهدی می‌دانستند و از مشرق و خراسان ظهور می‌کنند.

دکتر فرمانیان هم‌چنین به مجله دابق داعشیان اشاره کرد و گفت: در تصاویر جلد این مجله نقشه سرزمین اسلام، کشتی نوح به عنوان منجی نشان دادن خود، نماد شیطان با پرچم داعش به این معنی که آن‌جا را فتح خواهیم کرد و چهارم تصویر مکه است.

وی افزود: شهر دابق در شمال حلب است و در گذشته نیز جنگی بین عثمانی‌ها و صلیبی‌ها در این شهر روی داده بود. در روایتی آمده است که پیامبر(ص) فرمود؛ روز قیامت برپا نمی‌شود مگر آن که رومی‌ها به دابق می‌روند و یک عده با آنان می‌جنگند و دو سوم آن‌ها کشته می‌شود و یک سوم باقی‌مانده هیچ فتنه‌ای این‌ها را به هم نمی‌زند. آن‌ها مدعی هستند که ما همان‌هایی هستیم که در آخرالزمان با صلیبی‌ها می‌جنگیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب سپس به القاب البغدادی اشاره کرد و گفت: البغدادی را با لقب القریشی الحسینی و گاهی هاشمی مطرح می‌کنند و می‌خواهند تصریح کنند که البغدادی یک قریشی است چون در روایات آمده که کل ائمه دوازده نفر و همه از قریش هستند. لذا البغدادی می‌تواند یکی از خلفای آخرالزمان باشد و باید همه با او بیعت کنند. لذا برخی القاعده‌ای‌ها چون ایشان را سید دیدند تصریح کردند که اگر کسی با او بیعت نکند، جزو گمراهان است.

وی گفت: در شماره دو دابق به روایتی از پیامبر استناد کرده‌اند که ما با جزیره‌العرب می‌جنگیم و فتح می‌کنیم، سپس فارس و روم را فتح می‌کنیم و بعد با دجال می‌جنگیم و در آن‌جا خداوند به ما فتح و پیروزی خواهد داد. لذا آنان می‌گویند باید با عربستان و ایران بجنگند و بعد با اسرائیل و آمریکا بجنگند. در شماره پنج نیز حدیثی از صحیح مسلم آورده‌اند که خداوند زمین را به من نشان داد و در آینده امتم به جایی خواهد رسید که ملک‌شان به اندازه‌ای می‌شود که به من نشان دادند. لذا کسانی که کل جهان را خواهند گرفت ما هستیم و ما به عنوان ممهد مهدی کل جهان را می‌گیریم و با دجال با ظهور مهدی می‌جنگیم.

دکتر فرمانیان در پایان گفت: با این فضا می‌توانیم به این نتیجه برسیم که آن‌ها خود را به عنوان زمینه‌سازان ظهور مطرح می‌کنند و از همه شواهد  و قراین موجود در روایات استفاده می‌کنند برای طرح این مسئله. احتمال می‌دهیم اگر جای دیگری را بگیرند، و موقعیت‌شان گسترش پیدا کند، سید بعد که از داعش بیرون خواهد آمد، با لقب «مهدی» بیرون خواهد آمد و آن وقت این افراد اولین دشمن خود را شیعه خواهند دانست. از سوی دیگر ما خود را مقدمه‌ساز ظهور امام زمان می‌دانند و گروه دیگری که ما را کافر و مشرک می‌دانند آمده‌اند از این آموزه برای گسترش نفوذ و قدرت ما در جهان اسلام.

گفتنی است دکتر فرمانیان در پایان این نشست تخصصی به سؤالان حاضران پاسخ گفت. این نشست روز پنجشنبه 27 آذرماه در محل سالن شهید بهشتی برگزار شد.

مطالب مشابه