با حضور سران دینی بودائی

گفت وگوی چندجانبه اسلام و بودیسم برگزار شد

تاریخ انتشار:

نشست تخصصی گفت‌وگوی چندجانبه اسلام و بودیسم با حضور شخصیت‌های برجسته دینی بودایی از کشورهای سری‌لانکا، تایلند و میانمار در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این نشست ابتدا دکتر جاودان رئیس پژوهشکده ادیان و مذاهب ضمن عرض خیر مقدم گفت: این نشست پاسخی است به حضور برخی از مقامات روحانی ایران از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ریاست دانشگاه و آیت‌الله تسخیری و آقای شجاع خانی در سال گذشته در کشورهای تایلند، سری‌لانکا و میانمار و دیدار با مقامات و علمای مسیحی، مسلمان و بودایی این کشورها است که در راستای ایجاد فضای مسالمت‌آمیز بین ادیان مختلف صورت گرفت.

سپس دکتر علی‌مردی رئیس دانشکده ادیان به شرح گزارشی از فعالیت‌ها و مطالعات انجام شده در حوزه بودیسم در دانشگاه ادیان و مذاهب پرداخت.

وی گفت: ما با بودایی‌های سراسر جهان تعامل و ارتباط خوبی داریم. تعاملاتی که به خصوص اخیراً با بودایی‌های ژاپن داشته‌ایم، سبب شده که ما با فرقه جدیدی به نام «جودوشینچو» در ژاپن آشنا شویم.

دکتر علی‌مردی پیشنهاد کرد که برای استحکام روابط، همان‌طور که ما در حوزه بودیسم به ترجمه کتاب و شناخت و مطالعه در این زمینه پرداخته‌ایم، شما هم چند کتاب مهم اسلامی را به زبان خود ترجمه کنید تا با افکار و عقاید اسلام آشنا شوید.

دکتر منتظری مدیرگروه ادیان شرق دانشگاه نیز گفت: امیدواریم این قبیل نشست‌ها به برقراری صلح و همکاری در بین اقوام کمک کند و راه‌کارهایی ارائه دهد تا اقوام و ملل با ادیان و باورهای مختلف بتوانند در کنار یکدیگر با احترام زندگی کنند.

در ادامه مراسم «مانک گالاگاما داماراستی» مشاور رئیس‌جمهور سری‌لانکا و عالی‌ترین مقام بودایی این کشور به سخنرانی پرداخت و گفت: امروزه در عصر ارتباطات، جوامع به هم نزدیک‌تر شده‌اند. بنابراین تمام ادیان باید در همه جا حضور داشته باشند و باید به آموزه‌های دیگر ادیان احترام بگذاریم و گسترش ارزش‌های اخلاقی یکی از مسئولیت‌های اصیل رهبران ادیان است.

دکتر قنبری از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز خاطرنشان کرد که دین‌پژوهی می‌تواند نشان دهد که دین‌داران و به طور اخص توده مردم می‌دانند که دارای نقطه مشترکی هستند و اگر دین‌پژوهی بتواند این کار را انجام دهد،‌آن‌گاه می‌توان گفت که دین‌پژوهی توانسته به نفی خشونت کمک کند.

آقای نیانسارا عالی‌ترین مقام بودایی میانمار نیز در پاسخ به سؤال دکتر جاودان درباره خشونت‌ها بر ضد مسلمانان در میانمار گفت: ما نیاز داریم به صورت سیستماتیک به نسل آینده آموزش دهیم که از کار شر و سخن شر دوری کنند. ذهن عاری از خشونت بودا در شیوه‌های گوناگون به ما یاد داد که چگونه ذهن خود را آماده کنیم و نباید هیچ تبعیضی بین ادیان وجود داشته باشد.

وی در ادامه گفت: فقدان آموزش از دوره کودکی در سطوح پایین یکی از دلایل ایجاد افراطی‌گری و خشونت است. این کشتار به خاطر وجود رسانه‌های بی‌دانش و بی‌خرد است و سوء استفاده دیوصفتانه از دین باعث خشونت شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری عضو هیئت علمی ادیان شرق نیز گفت: ما سعی می‌کنیم که مردم در ساحت معنویات و اخلاقیات رشد بدهیم و اسلام اولین دینی است که در جهان هم‌زیستی را بین ادیان ترویج داده است و پیامبر اسلام(ص) از پیروانش نخواستند که با پیروان ادیان دیگر وارد جنگ شوند.

وی در ادامه گفت: اگر رهبران دینی را به گفت‌وگو با هم ترغیب کنیم، این گفت‌وگوها می‌تواند برکاتی داشته باشد و پیروان ادیان بدانند آ‌ن‌چه که از خشونت رخ می‌دهد، منسوب به دین نیست و گروه‌های سیاسی با منافع محدود بین پیروان ادیان مختلف اختلاف ایجاد می‌کنند.

در پایان مراسم دکتر جاودان اظهار امیدواری کرد که این‌گونه نشست‌ها به از بین بردن زمینه‌های خشونت بین پیروان ادیان کمک کند و دنیایی را شاهد باشیم که تهی از این قبیل خشونت‌ها باشد.

گفتنی است در نشست بعد از ظهر، پس از تبادل نظر و رایزنی‌های دو طرف، تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه ادیان و مذاهب و سران مذهبی کشورهای سری‌لانکا، تایلند و میانمار به امضا رسید.

این نشست روز چهارشنبه 10 دی‌ماه 93 در سالن اجتماعات امام موسی صدر برگزار شد.

مطالب مشابه