دفاع از پایان نامه مناسبات فکری عثمانیه و ابن تیمیه در خصوص فضائل اهل

تاریخ انتشار:

 

دفاع از پایان‌نامه مناسبات فکری عثمانیه و ابن تیمیه در خصوص فضائل اهل بیت (ع)

با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان از موضوع «مناسبات فکری عثمانیه و ابن تیمیه در خصوص فضائل اهل بیت (ع)» در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد دفاع شد.

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه دانشجو محمدحسین مروجی طبسی از پایان‌نامه خود با عنوان «مناسبات فکری عثمانیه و ابن تیمیه در خصوص فضائل اهل بیت (ع)»  دفاع کرد. آیت الله نجم الدین مروجی طبسی استاد راهنما و دکتر قاسم جوادی استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و دکتر علی آقانوری داوری این اثر را بر عهده داشت.

در ذیل چکیده این پایان‌نامه ارائه می‌گردد.
 

چکیده:

دیدگاه های ابن تیمیه حنبلی درباره امام علی(ع) و اهل بیت(ع) در کتاب «منهاج السنه النبویه» که در ردّ «منهاج الکرامه فی اثبات الامامه» علامه حلّی نوشته شده است، موجی از انتقادها و مخالفت های علمای اهل سنت و شیعه را در پی داشته است به گونه‌ای عناوینی همچون، منافق، کافر، زندیق، ناصبی، خارجی را به ابن تیمیه نسبت داده‌اند. عناوین یاد شده حاکی از وجود تحلیل های گوناگون از مواضع ابن تیمیه درباره امام علی(ع) و اهل بیت است که غالباً برخاسته از نگاه های کلامی مخالفین ابن تیمیه است.

پایان نامه حاضر با رویکردی تاریخی به دیدگاه های ابن تیمیه درباره فضایل اهل بیت ، وبا تکیه بر عبارات ابن تیمیه در آثارش، مواضع وی درباره فضایل امام علی(ع) و اهل بیت(ع) را متأثر از تفکر عثمانیه می داند نه نصب و ناصبی گری به معنای فقهی.

کلید واژه‌ها: اهل بیت، فضایل، عثمانیه، ناصبی، ابن تیمیه.

 

 

 

 

مطالب مشابه