ناتوی عربی بایدن از پیش شکست‌خورده است

تاریخ انتشار:

عباس خامه‌یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با شبکه المیادین در خصوص سفر بایدن به خاورمیانه اظهار کرد: دولتمردان سعودی خود باور قلبی ندارند که این دیدار نتایج ملموس و قابل توجهی در پی داشته باشد و اگر این ائتلاف یا ناتوی سست عربی علیه مقاومت و ‌علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، این گونه پیمان‌ها از پیش شکست خورده است.

عباس خامه‌یار، ناتوی عربی، آمریکا، عربستان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایکنا، در پی سفر بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی فلسطین و عربستان سعودی، شبکه تلویزیونی المیادین درباره پیامدهای این سفر و اظهارات اخیر سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با دکتر عباس خامه‌یار  معاون فرهنگی ـ اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، نویسنده و تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌و‌گو کرد که حاصل آن در ادامه می‌آید.

المیادین: پیامدهای سخنرانی سید حسن نصرالله در منطقه و جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا این پیام در محدوده مرزهای اسرائیل باقی می‌ماند و یا به قلمرو مرزهای اروپا و آمریکا خواهد رسید؟

ـ قطعا این پیام روشن، شفاف و بسیار قاطع بود و تصور می‌کنم به همه طرف‌های درگیر از جمله مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه رسیده است.

برای نخستین‌بار مقاومت اسلامی از زبان دبیرکل آن،  قواعد جدید بازدارندگی را در صحنه سیاسی و بحران کنونی و جنگ احتمالی آینده، اعمال و نیز برای اولین بار در قاموس سیاسی، مقاومت شرایط و قواعد نبرد و جنگ سرد را بر دشمن تحمیل کرد .

سیدحسن نصرالله همچنین درباره مرگ آهسته و موج گرسنگی که جهان را فراگرفته، هشدار داد و آمادگی خود را برای همکاری با همه کشورها و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی با گرایش‌ها و وابستگی‌های مختلف آنان اعلام کرد زیرا بحران بی سابقه سوخت و به خطر افتادن جدی امنیت غذایی در آینده از بدترین و فاجعه آمیزترین بحران‌ها، در اروپا و جهان خواهد بود.

سید‌حسن نصرالله زمانی که از همکاری برای جلوگیری از این فاجعه سخن به میان می‌آورد، درباره حقوق  مردم لبنان نیز سخن می‌گوید.

المیادین: تفاوت این پیام با پیام‌های گذشته رهبر حزب‌الله در این است که سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر به حق پاسخگویی به هر تهدید احتمالی از سوی دشمن و حفظ حاکمیت لبنان و تأمین حقوق لبنانی‌ها در مذاکره سیاسی که در آینده صورت می‌گیرد، اشاره کرد و این‌که باید منافع امنیتی و سیاسی لبنان، مد نظر قرار گیرد، نظرتان در این باره چیست؟

ـ قطعاً چنین خواهد بود، زیرا واکنش کشورهای منطقه و رژیم صهیونیستی قابل توجه و این پیام دربرگیرنده قواعد جدید در صحنه سیاسی و مبارزه با دشمن است، رژیم صهیونیستی تاکنون با چنین پیش شرط‌ها و قواعد جدیدی، روبرو نبوده است.

این سخنان دارای پیشینه قوی و استوار و متضمن طرح‌های روشن و با پشتوانه و اراده قوی است و صهیونیست‌ها قبل از هر شخص دیگری می‌دانند که این سخنان چه پیام‌هایی در بردارد و آنان به خوبی درک می‌کنند که سید به آنچه می‌گوید، عمل خواهد کرد.

این سخنان راهبردی، نقشه راه و  طرح قواعد بازی نوینی در عرصه سیاست است و اصول و مبانی مقاومت را در آینده ترسیم خواهد کرد و باید برای آن حساب جدی باز کرد.

المیادین: بی‌تردید پیامی که به رهبران اسرائیلی رسید، تأثیرگذار بود، این در حالی است که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند جامعه اسرائیل و جهان را فریب دهند تا از بحران هویت، بحران موجودیت و بحران سیاسی که در این شرایط با آن روبرو هستند و اینکه حتی نمی‌توانند تأسیسات هسته‌ای و نظامی خود را پس از سالها، حفظ کنند، رهایی یابند.

این در حالی است که امروزه معادله تغییر کرده و پهپادهای مقاومت حامل پیام‌های جدیدی به دشمن صهیونیستی است، این پرنده‌ها به آنان هشدار می‌دهد به رغم این که سرزمین‌های فلسطینی مورد غصب ‌و اشغال قرار دارد و تجاوزات پی در پی به لبنان و سوریه ادامه دارد، اما دولت غاصب شما در امنیت قرار ندارد. حال شما این تحولات را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما دشمن چه واکنش احتمالی خواهد داشت؟

ـ چنانچه گفتم قواعد بازی تغییر کرده و جنگ اطلاعاتی و سایبری و امنیتی گسترده‌ای همزمان با جنگ نظامی آغاز شده است. مانورهای نظامی رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر دلیل بر قدرت رژیم نیست؛ بلکه دلیل ضعف و یک دفاع پیشگیرانه در برابر قدرت همه جانبه مقاومت به شمار می‌آید.

تحولات جهانی و منطقه‌ای و در شرایط وقوع جنگ اکراین و روسیه و شکست‌های پی در پی آمریکا در منطقه به ویژه در دوران ریاست جمهوری بایدن و بحران موجودیتی و هویتی رژیم اشغالگر، نشان از تحولات بزرگی دارد که به نفع مقاومت، رخ می‌دهد.

عباس خامیه یار، تحلیلگر مسائل بین‌المللی

پیروزی در سوریه و حضور بشار اسد در شهر حلب، حضور هیئت‌های رسمی رؤسای جمهور، وزيران و دیپلمات‌ها از سراسر جهان و تبادل هیئت‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی بین این کشورها و ایران و عقد قراردادهای کلان اقتصادی از جمله فروش نفت و قراردادهای بزرگ ایران با روسیه، ترکیه و عراق و آمادگی پذیرش عضویت ایران در پیمان شانگهای و برقراری خط راه آهن از مسکو به هند از طریق ایران، تحولات بزرگ اقتصادی، سیاسی و ديپلماتیک و میدانی و به سود محور مقاومت و ایران است، در شرایطی که شاهد شکست‌ها و ناکامی‌های پی درپی رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا در منطقه هستیم.

بنابراین ما در برابر یک معادله و واقعیت جدید قرار داریم و به نفع آمریکاست که این تحولات و واقعیت‌ها را با دقت ارزیابی کند و فریب لابی صهیونیستی را نخورد و از تجربه تلخ ترامپ درس عبرت بگیرد و از زیر سلطه صهیونیست‌ها رهایی یابد.

المیادین: آیا سفر جو بایدن به عربستان می‌تواند برای این کشور و کشورهای سازشکار عربی، حاشیه امن ایجاد و این کشور می‌تواند با  ایجاد چتر امنیتی عربی ـ عبری خود را از مناقشات بین‌المللی دور کند؟ آیا شراکت با روسیه و چین می‌تواند موضع سعودی‌ها را تثبیت کند؟

ـ من اعتقاد دارم که دولتمردان سعودی خود باور قلبی ندارند که این دیدار نتایج ملموس و قابل توجهی در پی داشته باشد؛ بلکه این دیدار برای زدودن گله مندی‌ها بین طرفین، صورت پذیرفته و چیزی به نام پیمان وجود ندارد، در تهران می‌گویند پیمان بر روی شن‌های روان، معنی ندارد و خود عربستان این حقیقت را می‌داند، پیمان یا به تعبیری ناتوی سست عربی، پیمان به شمار نمی‌آید و اختلاف در رژیم‌های عربی بیش از گذشته، وجود دارد.

بنابراین اگر این ائتلاف علیه مقاومت و ‌علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، این گونه پیمان‌ها از پیش شکست خورده است، زیرا موضع اردن به روشنی از زبان وزیر خارجه این کشور چنین اعلام شد: «توجیه پذیر نیست که ایران را دشمن خود بدانیم» و  یا موضع مصر و همچنین امارات که حاضر به گرویدن به این نوع پیمان‌ها نشده‌اند.

مذاکرات ایران با طرف سعودی نیز به مراحل پیشرفت خود رسیده است. دیگر کشورها نیز پیام‌های پنهان و علنی به ایران ارسال و بی طرفی خود را اعلام کرده‌اند، بنابراین وجود ائتلاف قابل درک نیست.

عباس خامه‌یار در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان

شاید شرکت‌کنندگان این دیدار، یک حرکت تبلیغاتی انجام دهند و عکس‌های یادگاری بگیرند و ترقه‌های صوتی را در کنند تا بایدن و دولت متبوعش شاد شوند. شاید این صحنه‌سازی در شرایط بین‌المللی و جنگ اکراین و روسیه و انتخابات میان دوره‌ای کنگره برای جو بایدن، سودمند باشد؛ اما ایران در واکنش به  این دیدار اعلام کرده با هر ائتلافی مقابله خواهد کرد و آن را خط قرمزی می‌داند که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

المیادین: دوگانگی در مواضع آمریکا و شکست سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ويژه در یمن و سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ـ جوامع انسانی و خصوصا جوامع اسلامی به خوبی از نقش منفی آمریکا آگاه هستند که چگونه در این جوامع اختلاف و دو دستگی ایجاد کرده و جریان‌های سیاسی را به جان هم انداخته است، نمونه آن را در سوریه، عراق و یمن و حتی لبنان شاهد هستیم، این سیاست را از مواضع مسئولان و اظهارات رهبران آمریکا بارها شنیده‌ایم که آخرین آن اظهارات بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ بود که اعتراف کرد که تاکنون کودتاهای زیادی را در جهان، طراحی کرده است.

بنابراین حامی اصلی سازمان‌های تروریستی و تکفیری مانند داعش و سازمان‌های تکفیری، کشوری جز آمریکا نیست و سردادن شعارهای به ظاهر بشردوستانه و یا دفاع از حقوق بشر و کمک‌های انسانی، شعارهای پوچ و پوسیده‌ای است که هیچ خردمندی آن را باور ندارد.