دفاعیه پایان نامه بررسی جایگاه و آثار عماد الدین طبری و تأثیر آن در آثار امامیه

تاریخ انتشار:

بررسی جایگاه و آثار عماد الدین طبری و تأثیر آن در آثار امامیه

 

محسن قاسمی پور از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «بررسی جایگاه و آثار عماد الدین طبری و تأثیر آن در آثار امامیه »  دفاع کرد.

 به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی جایگاه و آثار عماد الدین طبری و تأثیر آن در آثار امامیه» از سوی محسن قاسمی پور دفاع شد.

 

در جلسه ای که صبح دوشنبه  12 دی ماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور استاد راهنما، دکتر نعمت الله صفری فروشانی ، استاد مشاور، دکتر علی آقانوری ، استاد داور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرمانیان ، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود.

چکیده

     این پژوهش عهده دار بررسی جایگاه و آثار عمادالدین طبری و تأثیر آن در آثار امامیه می باشد. حسن بن علی بن محمدبن علی بن حسن طبری(زنده در 701هـق) مشهور به عمادالدین طبری است. او از عالمان و نویسندگان امامی قرن هفتم در ایران است که در دهه های پایانی این قرن آثار فراوانی در دفاع از تشیع امامی پدید آورده است.

     در معرفی این شخصیت به بررسی زندگانی اجمالی او پرداخته شده و سپس با معرفی آثار او به جایگاه علمی و اجتماعی وی پرداخته شده است. برای روشن شدن جایگاه علمی او به بستر شناسی اجمالی اوضاع عقیدتی و سیاسی مناطقی همچون طبرستان ، قم و اصفهان که حوزه فعالیت های علمی و تبلیغی عماد الدین طبری بوده اشاره شده

     نتیج این بررسیها آن شد که بخاطر از بین رفتن حمایت حکومت مرکزی«خلافت» از أهل سنت در اثر حمله مغول به ایران و کم رنگ شدن تعصبات مذهبی زمینه برای فعالیت عالمان امامی مناسب گشته است. وی با سفرهای متعدد به شهر های بزرگ ایران به منظور تبلیغ تشیع و مناظره و پاسخ گویی به شبهات نقش مهمی در تبلیغ تشیع داشته است و همین امر سبب شد شهرت علمی او فراگیر شود و مورد وثوق و اعتماد عالمان و سیاستمداران و عامه مردم قرار بگیرد.

     بررسی  وتشریح دیدگاه های تاریخی و کلامی عمادالدین طبری در دو فصل جداگانه وملاحظه تاثیر و تاثرات دیدگاه ها و آثار او نیز مورد توجه قرار گرفته است. و با بررسی محتوایی آثار و نظرات  وی ودقت درگونه شناسی منابعی که از آثار او استفاده کرده اند  با دیدگاه های وی آشنا شده ایم. نقد وبررسی آثار وی در موضوعاتی همچون اسناد و منابع و محتوا از دیگر اموری است که در این پژوهش انجام شده است.

از آنجایی که این تحقیق بین رشته ای می باشد برای به انجام رساندن آن از دو روش عقلی و نقلی استفاده شده است و منابع مورد استفاده از گونه های متفاوتی همچون منابع تراجم وفهرست نگاری، منابع تاریخی بخصوص تواریخ محلی و منابع کلامی می باشد.

واژگان کلیدی: عمادالدین طبری، آثار طبری، آثار امامیه

 

مطالب مشابه