دفاعیه پایان نامه مواجهه عالمان شیعی با بابیه و بهائیت

تاریخ انتشار:

 

دفاعیه پایان نامه مواجهه عالمان شیعی با بابیه و بهائیت

 

وحید پاشایی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان « مواجهه عالمان شیعی با بابیه و بهائیت»  دفاع کرد.

 

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «مواجهه عالمان شیعی با بابیه و بهائیت» از سوی وحید پاشایی دفاع شد.

 

در جلسه ای که ظهر سه شنبه 23 آذرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور استاد راهنما، دکتر رهنمای منفرد، استاد مشاور، آقای سید علی موسوی نژاد و استاد داور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرمانیان، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود.

 

چکیده:

واکاوی تاریخی بابیت و بهاییت اثباتگر این است که این فرق با ترویج عقاید باطل و حمله به اعتقادات راستین شیعه همچون مهدویت و خاتمیت کیان تشیع را در معرض خطر قرار دادند و در این راه از حمایت بیگانگان نیز بهرۀ وافر بردند. از دیگر سو عالمان شیعی که دفاع از مذهب و آموزه‌های آن را وظیفۀ اصلی خود می‌دانند به مواجهه با این فرق ضاله برخاستند. بدین جهت مناسب دیدیم پایان نامه‌ای را مهیا کنیم تا نمایی کلی از مواجهۀ عالمان شیعه با بابیت و بهاییت را با تکیه بر گزارش‌های معتبر تاریخی ترسیم کرده و آن را مورد تحلیل قرار دهیم.

در فصل اول موضوع پایان‌نامه و محتوای فصول مختصراً بحث شده واهمیت موضوع پژوهش، فرضیات واهداف مورد مطالعه وشرح مختصری از پیشینۀ پژوهش‌های انجام شده در آن ذکر می‌گردد. فصل دوم به پیشینۀ تاریخی، شرح حال رهبران و برخی از عقاید و مسائل بابیت و بهاییت اختصاص دارد و به فراخور بحث به مواجهۀ علما با شیخیه اشاره می‌نماید. فصل سوم بر مواجهۀ عالمان شیعی با بابیت متمرکز است و به مجالس مناظره باب با علمای شیراز، اصفهان، تبریز و مواجهات دیگر روحانیون و خاندان‌ها همچون خاندان مسجد شاهی، خاندان مامقانی، سید جمال الدین اسدآبادی وسعید العلما با بابیت می‌پردازد. فصل چهارم مواجهات عالمان شیعی را با بهاییت در چهاردورۀ "دوران پیش از پهلوی، دوران پهلوی اول، دوران پهلوی دوم و دوران پس از انقلاب اسلامی" بازگو می‌کند و به تحلیل آن می‌پردازد. آخرین فصل از این پایان نامه به نتیجه گیری اختصاص یافته است. در یک نگرش کلی می‌توان برخورد عالمان شیعی با باییت و بهاییت را شامل مواجهاتی فرهنگی، سیاسی، عملی و اجتماعی دانست هر چند برخی از مواجهات تلفیقی از این اقسام بوده‌اند. فقدان کار تشکیلاتی در مواجهه با بابیت و بهاییت یکی از آفت‌های جدی در مواجهات عالمان شیعه است.

واژگان کلیدی: عالمان شیعی، بابیه، بهاییت.

 

مطالب مشابه