دفاعیه پایان نامه مواجهه فکری و عملی امامان شیعه با شیعیان

تاریخ انتشار:

 

دفاعیه پایان نامه مواجهه فکری و عملی امامان شیعه با شیعیان

 

 

محمد احمدی از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «مواجهه فکری و عملی امامان شیعه با شیعیان»  دفاع کرد.

 

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان « مواجهه فکری و عملی امامان شیعه با شیعیان» از سوی محمد احمدی دفاع شد.

 

در جلسه ای که صبح چهارشنبه سی ام آذرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور استاد راهنما، دکتر قاسم جوادی ، استاد مشاور، دکتر علی آقانوری و استاد داور، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شریعتمداری ، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود.

 

چکیده:

تمایز گروهی از صالحان در میان امت با ویژگی‌های مخصوص به خود که به عنوان شیعیان و پیروان اهل‌بیت(ع) مشهور گردیدند؛ جریانی است که با هدف‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی خاص امامان شیعه(ع) صورت گرفته‌است. ائمه(ع) برای هویت‌بخشی به این گروه مورد نظر خود، وجه تمایز آن را با تبیین اصول اعتقادی و پیوند آن با ولایت و محبت اهل‌بیت(ع) آغاز نموده و با طرد جریان‌های انحرافی از این جرگه و اعلام حمایت همه جانبه و منتسب نمودن این پیروان به خود، هویت و اعتبار فزاینده‌ای به آنان بخشیدند. در کنار آن نیز با طرح‌ریزی راهبردهایی سیاسی و امنیتی برای پیروان خود، همچون تقیه، کتمان سر و در صورت لزوم ورود به دستگاه حکومت، صیانت از این نهال نورسته را در میان فشار و تهدید دیگر گروه‌ها به عهده گرفتند.

امامان شیعه(ع) برای انسجام‌بخشی به این حرکت رو به رشد نیز، با تدابیر موثر خویش در زمینه بهبود ساز و کار تعاملی میان گروه‌ها، تقویت نظام روابط اجتماعی، تشکیل محافل بحث و گفتگوی علمی و پایه‌ریزی نظام مرجعیت دینی، فضای علمی و فرهنگی جامعه را به نفع جماعت پیروان خود تغییر دادند. سیاست‌های راهبردی در امور اقتصادی نیز به گونه‌ای تعریف شد که علاوه بر ادای حقوق شرعی واجب مکلفین، پشتوانه مالی مناسبی برای حجم عظیم مسائل و مشکلات جماعت شیعه و کلا جامعه اسلامی تامین گردید.

این فرایند در واقع نوعی بسترسازی برای ایجاد آمادگی کامل شیعیان در میان امت اسلامی بود تا نه تنها همپا، بلکه فراتر از دیگر افراد و جریان‌ها وارد عمل شده و رسالت اصلی خود که همان الگوسازی نمونه‌های شایسته و راهبری جامعه است را بر عهده گیرند. حفظ همبستگی و انسجام امت، حفظ شریعت اسلامی از انحراف و تحریف، حفظ میراث اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور نیز از دیگر کارکردهای مورد انتظار از این برگزیدگان صالح است.

 

کلید واژگان: اهل‌بیت(ع)، امامان شیعه(ع)، شیعیان، راهبردها، هویت‌بخشی، انسجام‌بخشی.

مطالب مشابه