عضو هيئت علمي جامعة المصطفي العالمية گفت: در گذشته انتقال علوم در موسم حج صورت می گرفت و ائمه معصومین(ع) در در موسم حج، خیمه های درس برپا می کردند، اما اکنون انتقال علوم در موسم حج، انجام نمی شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی براتی در همایش بینالمللی «بازشناسی جایگاه حج در تقویت همگرایی اسلامی، فرصتها و چالشها» به همت مرکز صلح و گفتوگوی دانشگاه ادیان و مذاهب در تالار امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد،با اشاره به فلسفه احکام اظهار کرد: ائمه معصومین(ع) بسیاری از فلسفه احکام را برای ما بیان کردند، برخی از فواید حج، فرا اسلامی است و تعابیر قرآن کریم در خصوص حج نیاز به تحلیل دارد.
وی ادامه داد: زمانی که سران کشورها جمع می شوند، مکانی برای اجتماع سازمان های غیردولتی هم فراهم می گردد، اما باز هم صدای ملتها به دیگران نمی رسد، با وجود شعارهای زیادی که در جهان داده شده است، اما حج به صورت مستقیم به سراغ امت ها رفته است و امت اسلامی از سراسر جهان برای حج می آیند و حج منافعی برای مردم دارد.
عضو هيئت علمي جامعة المصطفي العالمية افزود: دولت عربستان، حج را یکی از مشکل های خود می داند و با چنین نگاهی چگونه میتوان انتظار داشت که این دولت به وظیفه خود در قبال استفاده از ظرفیت حج برای منفعت رساندن به مسلمانان عمل کند، این در حالی است که خانه کعبه از پیش از اسلام هم مکانی برای ترک مخاصمه بود و پیمان حلف الفضول پیش از بعثت پیامبر(ص) در کنار خانه کعبه بسته شد.
براتی با اشاره به نقش خانه کعبه در اسلام اظهار کرد: نقشی که خانه کعبه در ایجاد دوستی بین مسلمانان دارد هنوز به صورت کامل محقق نشده است و نیاز به این کار در این خصوص وجود دارد، درگذشته انتقال علوم در موسم حج صورت می گرفت و ائمه معصومین(ع) در در موسم حج، خیمه های درس برپا می کردند، اما اکنون انتقال علوم در موسم حج، انجام نمی شود، مسجد الحرام بعد از مسجد النبوی، دومین دانشگاه بین المللی در صدر اسلام بود.
وی خاطرنشان کرد: خانه کعبه می تواند به تفاهم ملل و صلح جهانی کمک کند و باید در این خصوص کار صورت بگیرد، مسلمانانی که از حج برمی گردند، سفیران صلح هستند و باید به تبلیغ صلح بپردازند، امروز یکی از ظرفیت های بزرگ جهانی را در موسم حج داریم و باید از این ظرفیت، استفاده کنیم، براساس روایات ائمه معصومین(ع) هر کسی با هر نیتی که کنار خانه کعبه بیاید، نیت او محقق می شود.