تازه های نشر

رجال اسناد عثمانی؛ منصب ها و محتویات اسناد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، اثر «رجال اسناد عثمانی؛ منصب‌ها و محتویات اسناد» برگرفته از مجموعه اسناد آرشیو نخست‌وزیری جمهوری ترکیه با ترجمه و تحقیق داود بهلولی دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شد.

در این اثر که به عنوان نخستین دفتر از مجموعه اسناد عثمانی منتشر شده است، شمایی از مجموعه اسناد مرتبط با تشکیلات مشیخت عثمانی از مجموعه اسناد آرشیو نخست‌وزیری ترکیه برای پژوهشگران ارائه شده است و علاقه‌مندان به حوزه عثمانی‌پژوهی و پژوهشگران حوزه‌های مختلف در منطقه ترکیه، خاورمیانه، شمال آفریقا و شرق اروپا می‌توانند با مراجعه به این اثر و اطلاعات مندرج در آن به منابع مختلف محفوظ در آرشیو عثمانی دسترسی پیدا کنند.

در مقدمه این اثر آمده است: در دفتر نخست، کوشش در معرفی رجال اسناد بوده است و نام و منصب افراد دارای سمت‌های دولتی ذکر شده و چکیده‌ای از سند مرتبط با آن‌ها و تاریخ ثبت آن سند نمایانده شده است. هم‌چنین توجه ویژه‌ای نیز به مهرهای صاحب‌منصبان شده است. سپس صادرکننده سند نیز نشان داده شده و در آخر، آدرس سند در آرشیو عثمانی عیناً آمده تا اسناد قابل بازیابی باشند.

مکاتبات مربوط به شکایات حقوقی، درخواست‌های اداری هم‌چون افزایش حقوق، تغییر محل خدمت قضات شهرهای مختلف و حفظ و نگه‌داری اوقاف بخشی از موضوعات مطرح در این اسناد است.

گفتنی است چاپ اول از دفتر اول این اثر به همت انتشارات مجمع ذخائر اسلامی در تابستان 1400 منتشر شده است.

غدیر و دیگر اعیاد اسلامی به ترکی آذربایجانی، ترجمه فارسی قارامجموعه منسوب به شیخ صفی‌الدین اردبیلی، تصحیح نسخه خطی تذکره شیخ صفی، ترجمه فارسی تذکره شیخ صفی، تا استانبول در جست‌وجوی تشیع، بغداد در آرشیو اسناد عثمانی (دو جلد)، فرهنگ اصطلاحات وقف در امپراتوری عثمانی و ایران در سیاحتنامه اولیا چلبی از جمله آثار این نویسنده و پژوهشگر است.

 

هم چنین به زودی دو اثر مناقب شیخ ابراهیم گلشنی و نظری بر تصوف در میان ترکان با ترجمه وی از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر خواهد شد.

مطالب مشابه