دفاعیه پایان نامه بررسی جایگاه اهل بیت علیهم السلام نزد قوم ترکمن

تاریخ انتشار:

در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد:

جایگاه اهل بیت علیهم السلام نزد قوم ترکمن بررسی شد 

اسماعیل اسلامی مرزنکلاته دانشجوی رشته مطالعات تاریخ تشیع از دانشکده شیعه شناسی با دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «جایگاه اهل بیت علیهم السلام نزد قوم ترکمن و ظرفیت های تقریبی آنان» از دانشگاه ادیان و  مذاهب فارغ التحصیل شد.

در جلسه ای که چهارشنبه 11 آبان ماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

 

چکیده پایان نامه:

شناخت جایگاه اهل بیت (ع) در بین اقوام مختلف مسلمان از اهمیت والایی برخوردار است. با نگاهی به تاریخ می توان دریافت که چگونه ارادت به اهل بیت (ع) موجب پیوستگی، همگرایی و اتحاد میان اقوام و قومیت های مختلف بوده است. در این بین ترکمن صحرا واقع در ناحیه ی شمالی ایالت استراباد و گلستان کنونی بعنوان یک منطقه مهم و تاثیر گذار در حفظ و صیانت از مرزهای کشور ایران در طول تاریخ مطرح بوده است. نقش عقاید و باورها در سمت گیری و گرایشات ترکمانان بویژه در دوره ی صفوی با رسمیت دادن به مذهب شیعه در ایران و ایجاد هویت ملی به نفع شمال یا جنوب در مقاطعی از تاریخ ایران بسیار حائز اهمیت بوده است.

جمهوری اسلامی ایران موضوع ظرفیت های تقریبی تسنن حسن، فرهنگ و ادبیات ترکمن، تقریب مذاهب اسلامی و مدیریت اوضاع اهل سنت درایران را با دقت و جدیت پیگیری می نماید و یکی از اسباب گرایشات وحدت طلبانه در بین تراکمه نیز همین مقوله بوده است. مجموعه چنین پتانسیل های موجود و گرایشات خالصانه ی قوم ترکمن یک محقق را متقاعد می سازد که تسنن ترکمن ها بر خاسته از یک عشق و ارادت عمیق به اهل بیت (ع) می باشد و در موازات محبت اهل تشیع به خاندان پیامبر اکرم قرار دارد.

 

واژه های کلیدی: اهل بیت(ع)، ترکمانان، استراباد، فرهنگ و ادبیات ترکمن، ظرفیت های تقریبی تسنن حسن

 

 

 

 

مطالب مشابه