دفاعیه پایان نامه: بررسی آراء متکلمان نوبختی و تأثیر آن بر اندیشه …

تاریخ انتشار:

 

در جلسه ای که دوشنبه 4 مهرماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.                                                              

 چکیده پایان نامه:

این پژوهش در پنج فصل تدوین شده است. در فصل اول کلیات و مقدمات این تحقیق از جمله زندگی نامه اجداد متکمان نوبختی وگذشته علمی و سیاسی این خاندان  بررسی شده است. در فصل دوم ما به بررسی زندگی سیاسی و فرهنگی ابو سهل اسماعیل بن علی نوبختی پرداخته ایم و تلاش نموده ایم با پژوهش در عناوین تألیفات ابوسهل و بررسی قطعات به جا مانده آنها، گوشه ای از اندیشه ها و زندگی وی را حدس بزنیم. فصل سوم در بردارنده پژوهشی در زندگی و آثار ابو محمد حسن بن موسی نوبختی است که سعی شده در آن مختصر گزارشاتی که از زندگی ابو محمد در دست داریم مورد تحلیل قرار دهیم. در این فصل عناوین آثار ابومحمد و گزارش های باقی مانده از محتوای برخی از آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است همچنین صحت انتساب کتاب فرق الشیعه به حسن بن موسی با ارائه مطالعات محققین بررسی شده است.

 فصل چهارم که مهم ترین بخش این تحقیق را در بردارد برسی اندیشه های کلامی این دو متکلم نوبختی است تلاش شده با بررسی گزارش های شیخ مفید در کتاب أوائل المقالات و گزارشهای پراکنده ای که در منابع دیگر درباره اندیشه های کلامی این دو متکلم، آمده است؛ تا جایی که ممکن است تفکرات کلامی آنان را بازیابی کنیم. فصل پنجم پژوهش ما در راستای بررسی تأثیر گزاری اندیشه های این متکلمان بر کلام امامیه تدوین شده است در این فصل ابتدا تأثیر پذیری نوبحتیان از معتزله مورد بررسی قرار گرفته و در مرحله بعد تلاش شده ابعاد تأثیر پذیری ابو سهل و ابو محمد از متکلمان امامی پیش از خود مخصوصا هشام بن حکم پرده برداریم و در نهایت تأثیر گذاری متکلمان نوبختی بر اندیشمندان امامی بعد از خود مخصوصا شیخ مفید مورد پژوهش قرار گرفته است. 

واژگان کلیدی: نوبختیان، اندیشه ها، کلام امامیه، تأثیر گذاری

 

 

مطالب مشابه