دفاعیه: ترجمه و نقد فصل پنجم تا پایان کتاب «Scripturalist islam»

تاریخ انتشار:

در جلسه ای که روز چهار شنبه 30 شهریور ماه در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

 

چکیده پایان نامه:

ازجریان‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در جهان اسلام و عالم تشیع مکتب اخباری گری بود که چهار قرن پیش به وسیله محمد امین استرآبادی وارد دنیای فکر و اندیشه اسلامی شد و تأثیرات شگرفی را در عصر خود به وجود آورد و بیش از صد سال اندیشه غالب بود.

این رساله، ترجمه کتاب Scripturalist Islam (The History and Doctrines of the Akhbari Shii School) اثر پروفسور رابرت گلیو است که می‌کوشد به صورت عمیق اندیشه‌های این مکتب را نشان داده و با بررسی‌های خود تصویر صحیحی از آن برای خواننده ارائه دهد. این کتاب شامل 9 فصل است که هر فصل به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود و در پایان هر فصل تحلیل و نتیجه‌گیری از جانب مؤلف ارائه شده است. در پایان این کتاب 3 ضمیمه به همراه کتاب نامه و نمایه راه را برای تحقیق و بررسی بیشتر در این زمینه برای محقق هموار می‌کند. 4 فصل اول این کتاب که توسط دانشجو سید مهدی طباطبایی ترجمه و ارائه شده عبارتند از:

فصل اول: نزاع اخباری – اصولی و اخباریان نخستین؛

فصل دوم: محمد امین استرآبادی و تشکیل مکتب اخباری؛

فصل سوم: اندیشه فقهی استرآبادی؛

فصل چهارم: اندیشه کلامی و فلسفی استرآبادی؛

اما 5 فصل بعدی که در این رساله ترجمه شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته عبارتند از:

فصل پنجم: گسترش اخباریگری بعد از استرآبادی

فصل ششم: تعیین حدود نزاع های اخباری- اصولی

فصل هفتم: تفسیر قرآن اخباری

فصل هشتم: سنت و اخبار در فقه اخباری

فصل نهم: روش تفسیر اخباری

همچنین در پایان این نه فصل یک نتیجه گیری به همراه سه پیوست آمده است.  

کلید واژه‌ها: اخبار؛ اخباری گری؛ اصولی؛ استرآبادی؛ فقه؛ فلسفه؛ کلام.

 

 

 

مطالب مشابه