با حضور عضو هیئت علمی دانشکده انجام شد

امضای توافق نامه همکاری دانشگاه با دانشگاه زیمبابوه

تاریخ انتشار:

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر باقر طالبی دارابی با حضور در دانشگاه زیمبابوه در شهر هراره پایتخت این کشور ضمن گفت‌وگو با رئیس این دانشگاه، تفاهم‌نامه‌ همکاری امضا کردند.

در این دیدار که دکتر حسین محمودی دیپلمات سفارت و دکتر محسن شجاعی خانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در زیمبابوه، نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب را همراهی می‌کردند، دکتر لوی نیاگورا رئیس،‌ قائم‌مقام رئیس و رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه رشته‌های علوم انسانی و دین‌پژوهی و برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه زیمبابوه نیز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر طالبی دارابی در ابتدای این دیدار در فرصتی برای سخنرانی با عنوان اخلاق آکادمیک و آزادی آکادمیک، به دو موضوع مرتبط به هم در فضای دانشگاهی به عنوان دو عنصر بالندگی آکادمیک در هر جامعه اشاره کرد و گفت: اخلاق آکادمیک یعنی اینکه اساتید دانشگاه باید خود را در رشته مورد تدریس خود چنان آماده کنند که مبادا امید دانشجو برای کسب دانش در فضای آکادمیک دچار یأس معرفتی شود.

دکتر طالبی اشاره کرد: اخلاق اکادمیک بدون درک درست از آزادی آکادمیک و ایجاد فضای آزاد و باز برای تبادل اندیشه و نظر، امکان‌پذیر نیست. دانشگاه باید محل تبادل و تقابل ایده‌ها و اندیشه‌ها باشد نه محل رقابت نیروها و قدرت‌نمایی‌های غیرعلمی. دانشگاه باید فضایی آزاد برای نقد سیاست و ایدئولوژی‌های روزگار باشد.

وی ضمن بیان اهمیت احساس آزادی در فضای دانشگاهی بیان داشت: البته این آزادی به معنای آزاد بودن هرج و مرج معرفتی نیست. این آزادی یعنی آزادی بیان مستدل. لذا، ما اساتید دانشگاه Guide (راهنما) هستیم نه God (خدا).

در ادامه برنامه، پس از سخنان کوتاه رایزن فرهنگی کشورمان در زیمبابوه، ریاست دانشگاه زیمبابوه به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با تشکر رسمی از حضور هیئت ایرانی در دانشگاه، به مسئله آزادی آکادمیک در سخنان دکتر طالبی اشاره کرد و گفت: آزادی آکادمیک که در سخنرانی همکارم آمده است، مستلزم احساس مسئولیت آکامیک نیز هست و اخلاق و آزادی آکادمیک مورد باور ماست.

دکتر نیاگورا در ادامه به تمدن آسیا از جمله ایران و عراق اشاره کرد و آن را در مناسبات بین‌المللی و آکادمیک مهم خواند و گفت: آزادی آکادمیک در دانشگاه زیمبابوه وجود دارد و این آزادی موجب شده است که این دانشگاه و دانشگاهیانش مناسبات خوبی با دیگران داشته باشند. بنابر این، باید بر ره‌یافت‌های جهان‌شمول در فضای علمی و دانشگاهی تأکید ورزید و نباید فقط به غرب چشم دوخت. شرق و اهمیت آن در مناسبات دانشگاهی  بسیار مهم است. باید به تبادل علمی با شرق مانند ایران پرداخت که در حال رشد و توسعه است و همین رشد و توسعه است که برخی کشورهای غربی را به تکاپو علیه ایران واداشته است.

دکتر نیاگورا گفت: این فرصت و این جلسه را غنیمت می‌شمارم و همکاری دانشگاهی میان دو دانشگاه زیمبابوه و دانشگاه ادیان و مذاهب را گرامی می‌دارم و بر این باور تأکید دارم  که مناسبات دانشگاهی باید بر تبادل اساتید و دانشجو استوار باشد نه بر دید و بازدید رؤسای ارشد دانشگاها. به همین دلیل سیاست من در اداره دانشگاه، تسهیل تبادل دانشجو و اساتید و سفر بدنه علمی دانشگاه است.

آخرین سخنران این جلسه، خانم دکتر کودزی بیری (Kudzai Biri) استاد دین‌پژوهی، ادیان و سنت‌های آفریقایی در گروه دین‌پژوهی دانشگاه زیمبابوه بود که به جمع‌بندی مباحث مطرح در جلسه پرداخت و این همکاری دانشگاهی را گام مهم دیگری در روابط فرهنگی دو کشور ایران و زیمبابوه دانست.

در ادامه نشست پس از آن که دکتر طالبی دارابی چند جلد از کتب اهدایی دانشگاه را به صورت نمادین به دکتر نیاگورا هدیه کرد، امور مربوط به عقد و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو دانشگاه صورت پذیرفت.

حاضران در پایان از نمایشگاه کتاب‌های اهدایی به کتابخانه دانشگاه زیمبابوه دیدار کردند.

گفتنی است این نشست روز چهارشنبه 30 تیرماه 1395 برگزار شد.

مطالب مشابه