با تدریس دکتر آزاده احسانی

«شناخت تلمود بابلی در بستر ایرانی آن» برگزار می شود

تاریخ انتشار:

گرایش نسبتا جدید مطالعات ایرانی تلمودی که به شکل تخصصی و جدی از حدود سال ۱۹۹۸ توسط تلمود شناس برجسته "یاکوو المان"  در امریکا پا گرفت، به طور کلی تلمود بابلی -که دایره المعارفی عظیم (63 کتاب حجیم) از فرهنگ و اساطیر و ادبیات و مذهب و فقه و فلسفه و… یهودیان ایرانی دوران ساسانی است- را در بستر دین زرتشتی و فرهنگ و ادبیات ایران ساسانی بررسی می کند. امروزه تنی چند از تلمودشناسانِ عمدتا امریکایی متوجه تاثیر ادبیات زرتشتی (متون پهلوی) بر روایتهای تلمودی شده اند و کار مطالعه تطبیقیِ این دو گروه متن رونق یافته است. اما شوربختانه جای دانشمندان دین­پژوه ایرانی در این حوزه خالیست و امید است با ایجاد این گرایش در دانشگاه­ ها یا پژوهشگاه­ های ایرانی کار مطالعه تطبیقی این متون از زاویه دید دانشمندان ایرانی نیز آغاز شود.

آنچه شاخه پژوهشی مطالعات ایرانی-تلمودی را چشمگیر و منحصر به فرد می­نماید جدید بودن این حوزه پژوهشی و حجم عظیم تلمود بابلی است که همچون کتابخانه ­ای دست نخورده از دوران ساسانی به ما رسیده است، و حتی در غرب نیز (که این گرایش برای نخستین بار پاگرفت) شاخه مطالعات ایرانی- تلمودی به طور مستقل هنوز جایگاه شایسته خود را نیافته است و امید است که این گرایش در ایران -که مادر مطالعات دین زرتشت و مطالعات تشیع و نیز ادبیات فارسی است- پیش از غرب پا بگیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نخستین جلسه نشست علمی «شناخت تلمود بابلی در بستر ایرانی آن» روزسه شنبه 7 اردیبهشت  1400 ساعت 18:30 به صورت مجازی برگزار می‌شود.

6 جلسه

هزینه ثبت نام: 300 هزار تومان

50 درصد تخفیف برای دانشجویان دانشگاه ادیان

25 درصد تخفیف برای دانشجویان 

علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام و دریافت لینک با شماره 09357842223 یا 02532802610 داخلی 205 تماس بگیرند.

مطالب مشابه