مدیر گروه جدید گروه دین پژوهی بیان کرد:

این رشته اینک یکی از جذاب ترین رشته های کارشناسی ارشد در قلمرو مطالعات ادیان است

تاریخ انتشار:

دکتر طالبی دارابی با تاکید بر اصلاح سرفصل ها در دو مقطع دکتری و ارشد گفت: سرفصل ها کاملا دگرگون شده است و در نتیجه جان تازه ای به این رشته دمیده شد. همین کار در رشته دکتری دین پژوهی نیز انجام شده است که آن نیز کاری بس مناسب برای روزآمد سازی ضروری سرفصل ها بوده است. در این راه نقش اساتید عضو گروه و اساتیدی خارج از گروه دین پژوهی کاملا تعیین کننده بوده است که لازم است از همه تشکر کنم. از مدیران گروه پیشین که در زمان بررسی تغییرات مسولیت داشته اند نیز قدردانی به عمل می آید.

دکتر طالبی دارابی در ادامه به بیان جزییات بیشتری در این زمینه پرداخت و خاطر نشان کرد: که  بر این اساس یک دانشجوی ارشد دین­ پژوهی می­ تواند در قالب واحدهای جبرانی با ادیان دیگر و در قالب دروس تخصصی با مباحث روز انسان­ شناسی،‌ جامعه­ شناسی و روش ­شناسی دین آشنا شود. در دو واحد تاریخ ادیان، با تاریخ تحولات دینی و در دو واحد دین­ شناسی مقایسه ­ای با  مقایسه ادیان و تعالیم، مناسک و اشتراکات آنها در سطح بسیار عالی آشنا می شود. اهمیت فلسفه غرب در مطالعات دین و رابطه علم و دین نیز از مباحث مهم دیگر است که برای دانشجویان گرامی در نظر گرفته شد. درس تاریخ آتئیسم یا خدا ناباوری و رابطه سکولاریسم و دین نیز از مباحث مهم این بخش است.

مدیر گروه دین­ پژوهی تصریح کرد: ارائه چهار واحد روش تحقیق در حوزه علوم انسانی و دین­ پژوهی و دو واحد زبان تخصصی در دکتری باعث شده است تا دانشجویان با روش­ های نظامند علمی این رشته آشنا شوند و این کار زمینه را برای پرورش متخصصانی فراهم کرده است که فقط به طور ذهنی به مباحث ادیان و دین­ پژوهی نپردازند بلکه در حوزه صلح بین­ المللی، ادیان و تعاملات فرهنگی هم فعالیت کنند که این عامل نیز می­ تواند در مباحث سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار باشد و به بالا بردن روحیه مدارا در داخل و سطح جهانی منتهی شود.

مدیر گروه رشته دین پژوهی در ادامه درباره زمینه­ کاری این رشته گفت: دانش ­آموختگان این رشته به لحاظ علمی می­ توانند در آموزش و پرورش، موسسات آموزش عالی و موسساتی که مربوط به حوزه دین و فرهنگ و گفتگوی ادیان هستند، فعالیت کنند. طالبی دارابی با اشاره به تجربه خود در حوزه دین­ پژوهی به دانشجویان و طلاب علاقه­ مند در این حوزه پیشنهاد کرد با شرکت در دوره ارشد و دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از بهترین دوره­ های ارشد و دکتری دین­ پژوهی را با حضور اساتید فاضل و برجسته این رشته همچون حسن اسلامی، احمدرضا مفتاح، حسن محدثی، الله کرم کرمی­ پور، فاطمه توفیقی، ابوالقاسم فنایی و اساتید مدعو دیگر و نیز روابط علمی با دانشگاه های خارجی را تجربه کنند.

مطالب مشابه