در قالب پایان نامه ارشد بررسی شد:

دفاعیه پایان نامه: تعالیم عرفانی امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه

تاریخ انتشار:

در جلسه ای که عصر یک شنبه 28 فروردین در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور اساتید راهنما، مشاور و داور، نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و همچنین تعدادی از دیگر دانشجویان علاقه مند برگزار شد، پس از گزارش این دانشجو از پایان نامه، استاد داور به نقد و ارزیابی پایان نامه پرداخت. سپس دانشجو از پایان نامه خود با توجه به انتقادات استاد داور و نیز توضیحات اساتید راهنما و مشاور دفاع نمود و در نهایت بعد از شور اساتید راهنما، مشاور، داور و نماینده معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی موفق به کسب امتیاز قبولی شد.

 چکیده :

این رساله با موضوع تعالیم عرفانی امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه به دنبال پاسخ گویی به این پرسش است که آیا صحیفه سجادیه به عنوان یک کتاب دعا دربردارنده تعالیم عرفانی است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این سوال، نمونه این تعالیم چیست؟

امروزه گسترش شگفت ارتباطات و انتقال سریع فرهنگ ها از یک سو و خلاء معنوی موجود در جامعه جهانی از سوی دیگر زمینه رواج عرفان های مجازی وارداتی و فعال شدن کانون های مدعی حیات معنوی گردیده است. این هجوم خطرناک که القا کننده ناکارآمدی دین و معرفت وحیانی در نجات معنوی بشر است نیازمند مواجهه علمی و منطقی و ارائه نمونه های صحیح از سلوک معنوی است. یکی از بهترین روش ها برای ارائه این نمونه ها از عرفان اسلامی راستین، بهره گیری از ادعیه ماثوره اهل بیت نبوت  علیهما سلام است که به عقیده اهل تحقیق گنجینه بی پایان معارف الهی است و در این میان صحیفه مبارکه سجادیه در بین دیگر صحائف دعایی وارده از طریق اهل بیت از برجستگی خاصی برخوردار است.

این صحیفه که دست کم دارای پنجاه و اندی دعای کوچک و بزرگ و در موضوعات متنوع می باشد از دیرباز مورد توجه اهل مناجات و خلوت و معرفت بوده است. 

 واژگان کلیدی: صحیفه سجادیه، تعالیم عرفان نظری، تعالیم عرفان عملی

مطالب مشابه