رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد؛

جمهوری اسلامی ایران پیشگام در گفتگوی ادیان و مذاهب در جهان است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ همزمان با ایام الله دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) همایش «منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران؛ با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب با اشاره وضعیت همزیستی ادیان  و مذاهب در ایران گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران پیشتاز گفتگوی ادیان در جهان است به‌طوری‌که صدها دور گفتگو بین مسلمانان و سایر ادیان برگزار شده است و در زمینه اقلیت‌های دینی در داخل  کشور هم اقدامات و گفتگو‌های زیادی در تقریب بین ادیان و مذاهب انجام شده و حقوق این افراد به‌خوبی رعایت می‌شود.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره همزیستی ادیان در غرب اظهار داشت: آنچه که در کشورهای غربی نسبت به این مسئله خیلی افتخار می شود "ترمیم وضع گذشته آنها" است. غرب پیشتاز جنگ‌های مذهبی بوده و تاریخ خونینی داشته است. با پیشرفت زمان این وضع اصلاح و بهتر شد تا به "شورای دوم پاپی" رسید و در بیانیه آن‌ها یک عذرخواهی از مسلمانان وجود دارد.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: در فرانسه، در آلمان، در اروپا، در آفریقا و … کجا می توانیم آزادانه به دین خود عمل کنیم؟ و متدین به دین خویش باقی بمانیم و بدون اینکه کسی بخواهد دخالتی در کار ما کند بتوانیم در راه و رسم خود باقی باشیم؟ و نسل و فرزندانمان را مطابق آن تربیت کنیم؟ هندوستان چرا در تاریخ، این مقدار مورد استقبال ادیان و مذاهب قرار گرفت و رهبران اسماعیلیه و بودیسم و … آنجا را انتخاب کردند؟ چون هند تا دهه‌ها قبل هیچ کاری به ادیان دیگر نداشت و آزادی ادیان در آن، واقعی بود. لذا پیروان ادیان تلاش می‌کردند که معبد و مرکزی در دهلی داشته باشند.

وی تأکید کرد: علی رغم شعارهایی که غربی ها علیه ایران می دهند، پیروان ادیان مختلف، گِله دینی  ندارند. زرتشتی نمی گوید که ایرانی های مسلمان نمی‌گذارند که ما مطابق دین خود عمل کنیم؛ همچنین ایرانیان یهودی و مسیحی نیز این سخن را نمی گویند. در اروپا و بسیاری از کشورهایی که شعار آزادی دین داده می شود ممکن است پیروان ادیان اقلیت مشکلات سیاسی و امنیتی نداشته باشند، اما بشدت از لحاظ زندگی مسالمت آمیز مشکل دارند. مثلاً در فرانسه، دولت این کشور از حضور فعال مسلمانان در جنگ جهانی دوم قدردانی کرد؛ و به پاسداشت خدماتی که مسلمانان در جنگ جهانی دوم انجام دادند حتی «دوگل» قطعه زمینی به مسلمانان اهداء کرد که مسجدی بسازند و همین کار را روسیه هم کرد. اما اکنون دولت فرانسه به روش‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کند تا محتوای دین اسلام را تغییر دهد! آنها می‌خواهند که نسل چهارم مسلمانان، اگر مسلمان بود فقط اسمش مسلمان باشد و با نام اسلام اروپایی! مثلاً جلوی حجاب را مطلقا می گیرند؛ مسائل درسی غیر اسلامی را به بچه‌های مسلمان تحمیل می‌کنند؛ برای آوردن غذای حلال مسلمانان و حتی یهودیان مشکل ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: اروپایی ها علیرغم شعارهای زیبای آزادی، به عنوان "همسان سازی" و "ادغام اجتماعی" به گونه‌ای برنامه ریزی و اقدام می کنند که پس از چند نسل، مسلمانی که از الجزایر و تونس و مراکش و مغرب آمده، آداب و سنت های اسلامی خود را نداشته باشند. آیا میتوان به این، آزادی دینی و زندگی مسالمت آمیز گفت؟! اینکه تلاش کنیم دین فرد را تغییر دهیم و در مراسمات و مناسبت‌ها و سبک زندگی او دخالت کنیم،  و بعد نام آن را زندگی مسالمت آمیز بگذاریم؟!

وی همچنین اظهار داشت: سفیر فرانسه ادعا می کرد که در کشور ما پناهجویان مسلمان زندگی می‌کنند. همچنین فرانسه میزبان امام خمینی(ره) بود و این کشور به مخالفانی مثل رجوی پناه داده است. به او گفتم امام خمینی(ره) در طول مبارزات انقلابی اجازه ترور نداد. «حسنعلی منصور» را که افراد مؤتلفه می خواستند ترور کنند، امام اجازه آن را نداد. اما سازمان «رجوی» هفده هزار ترور و قتل در پرونده اش دارد. چطور با امام او را مقایسه می کنید؟ دست امام(ره) به خون یا تجاوز به مال احدی آلوده نبود ایشان می گفت: دولت مالک است و اگر بلیط یک اتوبوس را در کشوری پرداخت نکنید شرعاً ضامن هستید. این رهبر را شما پناه دادید؛ و الان هم می گویید رجوی را هم پناه می دهیم! شما به قاتل و جانی پناه می‌دهید یا رهبر سیاسی؟ بین امام و رجوی مقایسه نکنید.

وی با تأکید بر اینکه همجواری و همزیستی دینی باید در جهان به درستی تعبیر شود، اضافه کرد: اگر کسی در کشوری وظایف دینی خود را انجام می دهد و در انجام مناسک آزاد باشد و چند نسل که در آنجا بماند دینش دست نمی خورد، به این می شود گفت "زندگی مسالمت آمیز". اما اگر به اسم همزیستی و همجواری و تفکر لیبرالیسم غربی، روح دین پیروان یک دین را جدا کنیم، همزیستی مسالمت آمیز نیست. لذا از مفهوم همزیستی مسالمت آمیز باید برداشت درستی باشد.

 

مطالب مشابه