ضرورت بهرهگیری متقابل و هوشمندانه حوزه و دانشگاه از ظرفیتها و توانمندیهای یکدیگر
با درایت و رهنمود حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)،شعار "وحدت حوزه و دانشگاه" از یک آرمان انقلابی به یکی از اصول اساسی، تحولآفرین و هویتبخش نظام جمهوری اسلامی ارتقا یافت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ همزمان با ۲۷ آذر، سالروز شهادت عالم مجاهد آیتالله دکتر مفتح و روز گرامیداشت «وحدت حوزه و دانشگاه»، ویژهبرنامه رادیویی «شبچراغ» با هدف تحلیل و تبیین ابعاد این پیوند راهبردی، به میزبانی شبکه استانی صدای خراسان رضوی روی آنتن رفت.
در این برنامه، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد غفورینژاد، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب واحد مشهد و رئیس دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی، به عنوان میهمان، به تشریح تاریخی و تبیین دستاوردهای این ایده متعالی پرداخت.
دکتر محمد غفورینژاد در ابتدا با مروری بر ریشههای تاریخی موضوع، به سیاستهای عامدانه و خصمانه رژیم پهلوی در ایجاد شکاف و تقابل بین نهادهای سنتی علمآموزی و نهادهای مدرن آموزشی اشاره کرد. وی تأکید نمود که این رویکرد با هدف تضعیف هر دو رکن فکری جامعه و جلوگیری از شکلگیری گفتمان مستقل و آگاهانه دنبال میشد.
سخنران در ادامه با اشاره به نقطه عطف تاریخی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: «با درایت و رهنمود حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی(ره)، و همچنین مجاهدتهای فکری و عملی چهرههای برجستهای مانند مقام معظم رهبری، شهید مرتضی مطهری، شهید محمد بهشتی و شهید مفتح که خود نماد عینی این وحدت بود، شعار “وحدت حوزه و دانشگاه” از یک آرمان انقلابی به یکی از اصول اساسی، تحولآفرین و هویتبخش نظام جمهوری اسلامی ارتقا یافت.»
وی در پاسخ به پرسشی درباره دستاوردهای عینی این همافزایی برای فضای علمی کشور، به ظهور نسل جدیدی از مؤسسات آموزش عالی اشاره و تصریح کرد: «یکی از بزرگترین و ملموسترین دستاوردهای این حرکت، تأسیس و توسعه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تخصصی است که از بطن و متن حوزههای علمیه و با حفظ پیوندی ناگسستنی با آن پدید آمدهاند.»
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مشهد، مراکزی مانند «جامعةالمصطفی العالمیة» و «دانشگاه ادیان و مذاهب» را به عنوان نمونههای موفق و اثرگذار این الگو برشمرد و افزود: «این مراکز نه تنها در تربیت نخبگان دینی، بینالمذهبی و بینالادیانی اثرگذار بودهاند، بلکه نقشی بیبدیل در تولید علم نافع، ترویج معارف ناب اهلبیت(علیهمالسلام)، تعمیق گفتمان اسلامی و همچنین تقویت عمق راهبردی و افزایش نفوذ معنوی جمهوری اسلامی ایران در تراز منطقای و بینالمللی ایفا کردهاند.»
دکترغفورینژاد در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت بهرهگیری متقابل و هوشمندانه حوزه و دانشگاه از ظرفیتها و توانمندیهای یکدیگر تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: «وحدت حوزه و دانشگاه به هیچوجه به معنای ادغام و تداخل در وظایف تخصصی و ماهوی این دو نهاد نیست، بلکه به معنای شناخت ظرفیتها، همافزایی و همپوشانی نقاط قوت آنهاست. تلفیق “سختکوشی، ایمان عمیق و معنویتگرایی ریشهدار حوزوی” با “تخصصگرایی، روشمندی پژوهشی و نوآوری دانشگاهی” میتواند الگویی کارآمد و مسیری هموار برای پیشرفت همهجانبه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور فراهم آورد.»
گفتنی است این ویژه برنامه با مروری بر تاریخچه تقابلهای تحمیلی گذشته و تأکید بر دستاوردهای چشمگیر دوران انقلاب در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، بر تداوم و تعمیق این پیوند به عنوان عاملی کلیدی در تقویت گفتمان علمی بومی و افزایش نقشآفرینی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران پایان یافت.