حضرت زهرا(س) در کلام مقام معظم رهبری؛

جامعه ما، جامعه‌ی فاطمی است

تاریخ انتشار:

آموزه‌های فاطمی در عرصه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس، پیشرفت علمی، کمک‌های مردمی در بلایای طبیعی و خدمات جهادی نمود پیدا کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، به مناسبت میلاد پربرکت حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها)، دخت گرامی رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، گزیده‌ای از بیانات مقام معظّم رهبری (مدّ ظلّه العالی)، بر تبیین جایگاه رفیع این بانوی بزرگ اسلام و الگوگیری از سیره‌ی عملی ایشان گردآوری شده است.

معظّم‌له در بخشی از این بیانات، با اشاره به قصور زبان از توصیف عظمت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به ذکر نمونه‌هایی از تجلیل قرآن و روایات صحیح از مقام آن حضرت پرداختند. ایشان با اشاره به روایت نزول ملک وحی، جبرئیل (علیه السلام)، بر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جهت تسلیت و ابلاغ اخبار، این روایت را دارای سندی معتبر و در نهایت اعتبار دانستند و آن را نشانه‌ای بی‌نظیر از مقام والای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین به آیات قرآن‌کریم از جمله آیات سوره‌ی «هل أتی»، آیه‌ی تطهیر و آیه‌ی مباهله اشاره کردند که به صراحت یا اشاره، به شأن و منزلت حضرت زهرا (سلام الله علیها) پرداخته‌اند. ایشان با تفسیر این آیات، خدمت بی‌منّت به محرومان، طهارت و پاکی، و حضور در صف اول مقابله با جبهه‌ی باطل را از مهم‌ترین ویژگی‌های برجسته‌ی سیره‌ی فاطمی عنوان کردند.

معظّم‌له در ادامه، با اشاره به لقب «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) از زبان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، بر عظمت بی‌بدیل ایشان در میان تمام زنان برجسته‌ی تاریخ تأکید نمودند.

رهبر معظم انقلاب با تشبیه جامعه‌ی ایران پس از انقلاب اسلامی به «جامعه‌ی فاطمی»، بر تجلّی آموزه‌های فاطمی در عرصه‌های مختلف از جمله دفاع مقدس، پیشرفت علمی، کمک‌های مردمی در بلایای طبیعی و خدمات جهادی تأکید کردند. ایشان حرکت‌های بسیجی، کارهای بی‌مزد و منّت، و خدمات خالصانه‌ی دانشمندان و جوانان انقلابی را مصادیق امروزین عمل به فرمایش قرآنی «لا نُریدُ مِنکُم جَزآءً وَ لا شُکورا» و پیروی از روش فاطمی دانستند و بر ضرورت تداوم این راه به‌عنوان الگوی حرکت اجتماعی و انقلابی تأکید کردند.

ایشان بیان کردند: درباره‌ی عظمت شأن زهرای اطهر، صدّیقه‌ی طاهره (سلام ‌الله ‌علیها) زبان ماها خیلی قاصر و ناقص است؛ قرآن و حدیث صحیح درباره‌ی این بزرگوار سخن دارد، مدیحه دارد که برای ذهن ما و فکر کوته ما فهم این مدیحه‌ها هم احتیاج به تأمّل و دقّت دارد. این روایت را که امام بزرگوار هم یک وقتی نقل کردند که جبرئیل بعد از وفات و رحلت پیغمبر بر حضرت زهرا می‌آمد و نازل میشد، روایت صحیحی است؛ به سند این روایت ما نگاه کردیم؛ سند معتبر و در نهایت اعتبار است و جای هیچ تردیدی نیست که جبرئیل می‌آمد. عبارت این است: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیلُ علیه السّلام فَیُحسِنُ عَزاءَها عَلَی اَبیها؛ به زبان امروز ما، مرتّب می‌آمد به حضرت زهرا برای رحلت پیغمبر تسلیت میگفت؛ وَ یُطَیِّبُ نَفسَها؛ آرامش می‌داد به آن بزرگوار؛ وَ یُخبِرُها عَن اَبیها وَ مَکانِه؛ خبر می‌داد که پیغمبر در چه وضعی است، در چه حالی است؛ در عالم برزخ، در محضر حیّ ودود، مقامات عالی پیغمبر را نشان می‌داد و برای فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) تصویر می‌کرد؛ وَ یُخبِرُهَا بِما یَکونُ بَعدَها فِی ذُرِّیَّتِها؛ ماجراهای فرزندان حضرت را هم که در آینده پیش می‌آید -ماجرای امام حسن، ماجرای کربلا، ماجرای ائمّه (علیهم ‌السّلام) و ماجرای حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنا فداه) را- برای حضرت نقل میکرد؛ وَ کَانَ عَلیٌّ علیه ‌السّلام یَکتُبُ ذَلِک؛ (۱) امیرالمؤمنین هم می‌نشست، اینها را می‌نوشت؛ این خیلی مسئله‌ی مهمّی است.
بنا به نقل قرآن، جبرئیل یک بار در طول تاریخ بر غیر پیغمبری نازل شده: اَرسَلنا اِلَیها روحَنا ‌فَتَمَثَّلَ‌ لَها بَشَراً سَوِیّا؛(۲) اگر مراد از روح -که البتّه این هم محلّ اختلاف است- در ماجرای حضرت مریم، جناب جبرئیل (علیه ‌السّلام) باشد، خدای متعال [فقط] یک بار بر [کسی] غیر پیغمبر جبرئیل را فرستاده؛ بقیّه‌ی ملائکه نازل شده‌اند و مکرّر اتّفاق افتاده که ملائکه آمده‌اند؛ [امّا] جبرئیل فقط یک بار؛ امّا برای حضرت زهرا: وَ کانَ یَأتیها جَبرَئیل؛ بحث یک بار و دو بار نیست، [بلکه] جبرئیل مرتّب می‌آمد و شرفیاب میشد خدمت حضرت زهرا (سلام ‌الله ‌علیها).

مقام معظم رهبری بیان کردند: من می‌خواهم این را عرض بکنم که به توفیق الهی، به فضل الهی بعد از انقلاب، نام مبارک فاطمه‌ی زهرا نسبت به قبل از انقلاب -که ما یادمان هست- نمیشود گفت ده برابر، شاید ده‌ها برابر، صد برابر تکرار میشود و برده میشود؛ یعنی جامعه، جامعه‌ی فاطمی است؛ اثر آن را هم در جامعه داریم مشاهده میکنیم؛ همین خدمت بی‌منّت را، همین حرکت بسیجی را، همین کار بدون مزد و منّت را شما در دوران دفاع مقدّس یک جور مشاهده می‌کنید، در دوران حرکت علمی یک جور مشاهده می‌کنید: کسی نام شهید فخری‌زاده‌ها، شهدای هسته‌ای، دانشمند بزرگ مرحوم کاظمی‌آشتیانی را نشنیده بود؛ خیلی‌ها هنوز هم نمی‌شناسند کاظمی کیست؛ این بزرگانی که در وادی علم وارد شدند کسانی‌ هستند که بدون مزد و منّت، میدان‌های بزرگ علمی را در این کشور برای این مردم و برای اسلام و جمهوری اسلامی فتح کردند.
بعد شما ملاحظه کنید در پیشامدهای طبیعی مثل سیل، مثل زلزله مردم چطور مشتاقانه می‌شتابند؛ کجا چنین چیزهایی وجود دارد؟ این همان روش فاطمی است؛ این همان حرکت در جهت انگشت اشاره‌ی سیّدة نساء العالمین است. لا نُریدُ مِنکُم جَزآءً وَ لا شُکورا؛ این اشاره‌ی فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) است. و در این دو سال اخیر در مسئله‌ی کرونا چه کارها شد، چه خدماتی انجام گرفت و بدون اینکه نام کسی مطرح باشد، کارهای بزرگی انجام گرفت. این حرکتهای جهادی، این اردوهای جهادی که در دوره‌ی سال در جریان است و جوانها بدون اینکه نامی از خودشان باقی بگذارند میروند، بی ‌مزد و منّت حرکت میکنند، باید این روش ادامه پیدا کند؛ باید فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله‌ علیها) اسوه باشد، الگو باشد در همه‌ی جهات، از جمله در حرکت بزرگ اجتماعی و انقلابی و مبارزاتی ما.(۱۴۰۰/۱۱/۰۳)

ایشان در بیانات دیگری فرمودند: در میان خصوصیّات برجسته و ممتاز فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها)، یکی از خصوصیّات بسیار برجسته «جهاد تبیین» فاطمه‌ی زهرا است. ایشان دو خطابه‌ی ممتاز و نامدار ایراد کردند که یکی از آن دو خطابه، خطابه‌ی معروف ایشان: «اَلحَمدُ لِلَّهِ عَلى‌ ما اَنعَمَ وَ لَهُ‌ الشُّکرُ عَلى ما اَلهَم»(۱) در جمع صحابه است که درباره‌ی این خطابه گفته شده که در ردیف بهترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است ــ آن کسانی که اهل بلاغت و اهل فهمند، این‌جور گفته‌اند؛ مملو است از معارف و حقایق ــ یکی هم آن خطبه‌ی حضرت خطاب به زنان مهاجر و انصار است: «اَصبَحتُ وَ اللَهِ عائِفَةً لِدُنیاکُم قالِیَةً لِرِجالِکُم» یا «عائِفَةً لِدُنیاکُنَّ قَالِیَةً لِرِجالِکُنَّ»؛(۲) این دو خطابه «جهاد تبیین» فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) در مدّت کوتاهی بعد از رحلت پیغمبر است.

این سنّت[خطبه‌خوانی] را فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) بعد از پیغمبر پایه‌گذاری کرد، فرزندان ایشان و خاندان پیغمبر هم از ایشان پیروی کردند؛ خطبه‌های امیرالمؤمنین، خطبه‌ی امام حسین (علیه السّلام) خطاب به علما که خطبه‌ی تکان‌دهنده‌ی فوق‌العاده‌ای است ــ اَنتُم اَیَّتُهَا العِصابَةُ عِصابَةٌ بِالعِلمِ مَشهورَة ــ(۱) خطبه‌ی حضرت زینب در کوفه، خطبه‌ی امام سجّاد در شام، خطبه‌ی امام صادق در عرفات که «امامت» را معنا میکند ــ اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَ اللَهِ کانَ هُوَ الاِمام ــ(۲) اینها همه دنباله‌ی سنّتی است که زهرای اطهر پایه‌گذاری کرده. این سنّت خطبه‌خوانی، تبیین حقایق، از اینجا شروع شد و ادامه پیدا کرد، تا آنجایی که ممکن بود؛ یک جاهایی هم ممکن نبود.۱۴۰۲/۱۰/۱۳

روابط عمومی دانشگاه ضمن تبریک این ایام پربرکت، از تمامی دانشگاهیان دانشگاه ادیان و مذاهب دعوت می‌کند تا با تأسی به سیره‌ی عملی حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) و در پرتو رهنمودهای مقام معظّم رهبری، در ترویج فرهنگ ایثار، اخلاص و خدمت‌رسانی بی‌منّت در جامعه‌ی دانشگاهی و علمی کشور پیشگام باشند.

مطالب مشابه