دهمین دوره شیعه شناسی به زبان انگلیسی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در حالی دهمین دوره بین‌المللی شیعه‌شناسی را با همکاری آکادمی مفید شهر واشنگتن دی‌سی آمریکا برگزار کرد، که جهان دوران بحرانی شیوع بیماری کرونا را پشت سر می‌گذارد و دانشگاه ادیان و مذاهب که برقراری ارتباطات علمی بین‌المللی را سرلوحه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود می‌داند، با سربلندی از این آزمون خارج شد.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا ایمانی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، با همت همکاران جدید این مدیریت، دهمین دوره بین‌المللی شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با شرکت‌کنندگانی از دو قاره اروپا و آمریکا به صورت مجازی از 24 تا 26 مردادماه 1399 در سه روز برگزار شد.

دکتر ایمانی درباره عناوین موضوعات ارائه شده در این دوره گفت: «پیدایش تشیع»، «مرجعیت و اجتهاد»، «منابع تفکر شیعه(عقلانیت)»، «خداشناسی»، «امامت»، «همزیستی ادیان»، «اعمال و مناسک»، «زن در اسلام»، «مهدویت» و «معنویت» ازجمله موضوعاتی بودند که از سوی استادان شاخص و منتخب تدریس شد.

وی با تأکید بر این‌که این دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شد، گفت: در این دوره از استادان مجرب دانشگاه ادیان و مذاهب و استادانی مستقر در کشورهای دیگر استفاده شد که می‌توان به آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شریعتمداری و سرکار خانم دکتر فاطمه توفیقی به عنوان استادانی از دانشگاه ادیان و مذاهب و حجج اسلام دکتر شمالی، دکتر فیاضی، دکتر نقوی، دکتر جهانگیری، دکتر راستی‌فر، دکتر رضازاده و خانم دکتر حیدرپور از خارج از دانشگاه ادیان و مذاهب اشاره کرد. برخی از این استادان در لندن و واشنگتن حضور داشتند و از طریق پلتفورم اسکایپ به ارائه دروس خود پرداختند.

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ایمانی مدیر همکاری‌های علمی و بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، پس از ده دوره تجربه موفق برگزاری دوره‌های شیعه‌شناسی، هم‌اکنون این مرکز در پی آن است تا با رایزنی با مراکز علمی مختلف در سراسر جهان، دوره‌های شیعه‌شناسی، اسلام‌شناسی، تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، تصوف و عرفان، مهدویت، علوم قرآن و دیگر موضوعات تخصصی برگزار نماید. موضوع این دوره‌ها متناسب با وضعیت کشورهای مختلف و نیاز علمی مناطق مختلف جهان انتخاب خواهد شد.

گفتنی است در این دوره که با همکاری آکادمی مفید مستقر در واشنگتن‌ دی‌سی آمریکا برگزار شد، 10 شرکت‌کننده از کشورهای آمریکا، کانادا و ایتالیا حضور داشتند. در پایان این دوره، گواهینامه شرکت در دوره به این استادان و دانشجویان ارائه شد. شایان ذکر است، آکادمی مفید به عنوان یک مرکز علمی فعال و توانمند، هم‌اکنون دارای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد شیعه‌شناسی است و با دانشگاه جرج تاون همکاری دارد.

دکتر ایمانی در پایان یادآور شد: با توجه به این‌که دانشگاه ادیان و مذاهب در پی آن است تا این دوره‌ها به بهترین کیفیت برگزار شود، عملکرد استادان این دوره به صورت ویژه از سوی کارشناسان خبره ارزیابی خواهد شد و در دوره‌های بعد استادان بر اساس نتایج ارزیابی انتخاب خواهند شد.