تفسیر آیه تطهیر
همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها، جلسه تفسیر قرآن کریم با حضور حجتالاسلام والمسلمین وحیدی برگزار شد. ایشان در این جلسه به تبیین و شرح یکی از آیات مهم قرآن کریم، یعنی آیه تطهیر از سوره احزاب پرداختند و نکات ارزشمندی درباره فضائل اهلبیت علیهمالسلام بیان کردند.
در ابتدای جلسه، حجتالاسلام وحیدی با اشاره به آیه شریفه
«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»
فرمودند: در این آیه، دو نوع حصر وجود دارد؛ یکی در اراده الهی نسبت به بردن پلیدی و تطهیر اهلبیت، و دیگری در اختصاص این اراده به اهلبیت علیهمالسلام.
ایشان با استناد به تفسیر المیزان، افزودند:
«ارادهای که در آیه آمده، اراده تکوینی خداوند است، نه اراده تشریعی؛ چراکه اراده تشریعی شامل همه انسانها میشود، اما اراده تکوینی اختصاص به اهلبیت دارد. خداوند متعال اراده کرده است که هرگونه رجس و پلیدی را از آنان ببرد و ایشان را به مقام عصمت برساند.»
حجتالاسلام وحیدی در ادامه درباره دلالت اراده تکوینی بر فضیلت اهلبیت گفتند:
«اراده تکوینی خداوند بدون مقدمات و لیاقتهای درونی نیست؛ چنانکه در مورد حضرت اسماعیل علیهالسلام قرآن ابتدا میفرماید کان صادق الوعد و سپس کان رسولاً نبیّا. یعنی صداقت و کمالات شخصی زمینه رسیدن به مقام رسالت را فراهم میکند. در مورد اهلبیت نیز چنین است؛ آنان با صفای باطن و طهارت وجودی به این مقام رسیدهاند.»
در بخش دیگری از سخنان خود، ایشان با اشاره به تفسیر مرحوم علامه طباطبایی اظهار داشتند:
«مراد از إذهاب الرجس در این آیه، چیزی جز مقام عصمت نیست. خداوند با اراده تکوینی خود اهلبیت را از هر گونه آلودگی ظاهری و باطنی پاک ساخته است.»
وی در پاسخ به پرسش درباره مصداق «اهلبیت» در این آیه تصریح کرد:
«منظور از اهلبیت، همسران پیامبر نیستند؛ زیرا در آیات قبل و بعد از آیه تطهیر، خطاب به همسران پیامبر است و در آنها شرطهایی ذکر شده که با مقام عصمت سازگار نیست. از سوی دیگر، در منابع معتبر شیعه و اهلسنت از بیش از چهل طریق روایت شده است که مراد از اهلبیت در این آیه شریفه، پنجتن آلعبا یعنی پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله، حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهمالسلام هستند.»
حجتالاسلام وحیدی در ادامه با ذکر روایتی از ابنعباس خاطرنشان کرد:
«پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله پس از نزول آیه تطهیر، به مدت نه ماه، هنگام هر نماز به درِ خانه حضرت زهرا سلاماللهعلیها میرفتند و میفرمودند:
السلام علیکم یا أهلالبیت، إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهلالبیت و یطهرکم تطهیراً.»
ایشان این رفتار پیامبر را نشانهای از تأکید و اعلام عمومی مقام عصمت اهلبیت دانستند و افزودند:
«پیامبر میخواستند به امت بفهمانند که اهل این خانه، اهل طهارت و عصمتاند و هرگز از مسیر حق منحرف نخواهند شد.»
ایشان در پایان ضمن عرض تسلیت به محضر امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف، اظهار امیدواری کردند که برگزاری این جلسات موجب تعجیل در فرج حضرت، سلامت رهبر معظم انقلاب اسلامی و ذخیرهای ارزشمند برای آخرت همه حاضران باشد.