رئیس دانشکده زن و خانواده خبر داد؛

برگزاری دوره مطالعات زنان به زبان انگلیسی و عربی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه،از گذشته تاکنون مسئله زن و حقوق زنان از دغدغه‌های اصلی انسان‌ها، ادیان، جوامع و مکاتب بوده و به‌ویژه در دهه‌های اخیر به عنوان مسئله‌ای استراتژیک در مجامع فرهنگی، حقوقی و سیاسی جهان به شمار آمده است. بحران هویت زن و به تبع آن خانواده، دیدگاه‌های منفی نسبت به زن و ابعاد شخصیت و نقش او، ‌دوری از معنویت، کم‌فروغ شدن التزام اخلاقی و سست شدن پای‌بندی به ارزش‌های انسانی و خلأ حاکمیت اندیشه و تعالیم دینی و الاهی، هر روز بیش از پیش موضوع زن، حقوق، جایگاه و نقش او در جامعه را با چالش و حتی بن‌بست مواجه کرده است.
نهادینه شدن انقلاب اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره)  و پیام جاودانه اسلام در کرامت انسان و ارج نهادن به شخصیت او، نسیم تازه‌ای در کالبد مباحث تقریباً بی‌روح مسئله زنان نیز دمید و این امیدواری را پدید آورد که انقلاب اسلامی در بازگشت به اسلام ناب بتواند نظام ارزشی و حقوقی اسلام برای زنان را در مقابل نظام‌های سکولار و لائیک ارائه و در منظر قرار دهد.
امروزه دانشگاه ادیان و مذاهب بر پایه تفکرات اسلامی و هویت ملی و با تاسیس دانشکده زن و خانواده به یکی از پرچمداران دفاع از جایگاه والای زن و خانواده و مقام و جایگاه زن مسلمان، حقوق و نقش او در جهان امروز بدل گشته است.
 روابط عمومی دانشگاه با توجه به استقبال طلاب و دانشجویان از برنامه‌های دانشکده زن و خانواده با سرکار خانم دکتر اعظم خوش‌صورت موفق رئیس این دانشکده، درباره برگزاری رشته مطالعات زنان به زبان انگلیسی و عربی  به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌ آید.

خانم دکتر با تشکر از شما بابت این وقتی که در اختیار روابط عمومی دانشگاه قرار داده‌اید لطفا بفرمایید که از چه زمان ایده برگزاری دوره مطالعات زنان به زبان انگلیسی و عربی در دستور کار شما قرار گرفت ؟
این ایده از آغاز در چشم انداز دانشکده، جزء برنامه های اصلی بود. منتها صادقانه عرض کنم به زعم بنده باعنایت به فراوانی برنامه‌های پیش روی دانشکده از سویی و لزوم انجام اقدامات زیر ساختی، جهت اجرایی شدن آن، طی حداقل ۲ سال آینده محقق شدنی بود.

پس چه شد که در پایان امسال به آغاز این برنامه رسیدید؟
دغدغه و فرمایش رئیس محترم دانشگاه مبنی بر برگزاری رشته‌ها به زبان‌های غیر فارسی اهتمام  ما را دوچندان کرد لذا با پیگیری‌های دلسوزانه و متعهدانه همکاران دانشکده زن وخانواده و نیز مشایعت مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه، در شورای علمی دانشکده امکان سنجی شد و با برآورد زیرساخت‌ها و فراهم بودن لوازم آن نسبت به دوره فرمال مطالعات زنان به انگلیسی و عربی در مهرماه ۱۴۰۱  و دوره تمهیدیه زبان انگلیسی پیش از آن، به تصمیم رسیدیم.

نسبت برنامه درحال اجرایی که دارید (دوره تمهیدیه ) با برنامه مهر ۱۴۰۱ چیست؟
برنامه دوره تمهیدیه مطالعات زنان به زبان انگلیسی که در حال حاضر در حال اجراست نقش "مقدماتی" دوره مطالعات زنان به زبان انگلیسی به صورت فرمال دارد.
 دوره تمهیدیه اگرچه قالب یک دوره استاندارد و شبیه به فرمت فرمال وزارت علومی دارد لکن ماهیتاً یک دوره آزاد مهارتی جهت ارتقاء سطح زبانی مخاطب است که در واقع از لوازم برگزاری رشته زبان انگلیسی پیش‌بینی شد و همکاری مرکز آموزش های زبان آموزش‌های آزاد دانشگاه نیز از همین باب است چرا که یک دوره آزاد محسوب می شود.
 میزان استقبال مخاطب از این برنامه چطور بود؟

با عنایت به اینک من آماری از میزان استقبال مخاطب در برنامه‌های مشابه در دست ندارم اما به نوبه خود به نظرم بسیار خوب بود به نحوی که ما در بازه زمانی اطلاع رسانی کم و محدود ، ۷۱ داوطلب ثبت‌نام داشتیم که طبیعتاً از بین ۷۱ داوطلب دست به انتخاب زدیم.

فرایند انتخابتان چگونه بود؟
همه مخاطبین توسط اساتید مصاحبه شدند و تنها کسانی که به جهت تسلط مهارتی موفق به کسب امتیاز لازم در مصاحبه شدند در لیست پذیرفته شدگان مصاحبه درج شدند و از بین آنان ثبت نام قطعی صورت گرفت.

 یعنی مخاطب مستمع آزاد نمی پذیرید؟
علیرغم این که برخی از مخاطبین تقاضا داشتند بنای پذیرش مخاطب مستمع آزاد در کلاس ولو با اخذ تعهد نداریم.
آیا دوره با پرداخت هزینه است؟
 نگاه دانشکده به برگزاری این سبک از برنامه ها نگاه مالی نیست،اما مبلغ دو میلیون تومان بابت هزینه کل دوره از هر داوطلب جهت تامین هزینه های دوره مانند حق الزحمه اساتید و تامین برخی منابع و کتب دریافت شد.
برنامه شما در خصوص گسترش رشته تنها در زبان انگلیسی است؟
 طبیعتا خیر!
برگزاری رشته به زبان عربی نیز  همزمان با رشته مطالعات زنان زبان انگلیسی در دستور کار است.منتها  به زبان عربی را  نیازمند دوره تمهیدیه ندیدیم.

سخن پایانی شما؟

به امید تربیت نسل متخصص ومتعهد در حوزه مطالعات زنان وخانواده در ایران اسلامی و خارج از آن

 

مطالب مشابه