در راستای افزایش همکاری علمی با جهان عرب صورت گرفت:

معاون ارتباطات و امور بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب با رئیس دانشکده الدعوه للدراسات الاسلامیه لبنان دیدار کرد

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در راستای نیل به برنامه‌های از پیش تعیین شده دانشگاه در خصوص افزایش همکاری علمی با دانشگاه‌های جهان عرب، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد‌مهدی تسخیری با رئیس دانشکده الدعوه للدراسات الاسلامیه جناب آقای دکتر عبدالله جبری دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد‌مهدی تسخیری با اشاره به اهمیت همکاری دانشگاه‌های جهان اسلام و اهدافی که ممکن است با این همکاری‌های علمی محقق شود گفت: در جهان امروز که توحید و خداوباوری از همه جهات مورد تهدید است همفکری و اتحاد میان مراکز علمی مسلمانان ضرورت زیادی دارد. در حقیقت تبادلات علمی میان مراکز علمی کشورهای مسلمان علاوه بر اینکه می‌تواند موجب پیشرفت این کشورها شود زمینه‌های اتحاد ملت‌ها را نیز می‌تواند فراهم کند.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب به عنوان تنها دانشگاه جهان که به صورت تخصصی به همه ادیان می‌پردازد به عنوان یکی از پرچمداران اتحاد و وحدت مذاهب اسلامی و سپس اتحاد و وحدت ادیان است. دانشگاه همواره بر این مسأله تاکید دارد که باید همکاری‌های علمی و دانشگاهی میان کشورهای مسلمان بیش از گذشته گسترش یابد.

معاون ارتباطات و امور بین‌الملل گفت: همین نگاه بین‌المللی دانشگاه ادیان بوده است که موجب شده در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از دانشجویان عرب زبان در دانشگاه ادیان و مذاهب در حال تحصیل باشند. حضور دانشجویان عرب زبان در دانشگاه باعث شد که ما به طور رسمی تدریس به زبان عربی در دانشگاه را آغاز کنیم. به طوری که بسیاری از دوره‌ها و کلاس‌های دانشگاه ادیان و مذاهب به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه ادیان و مذاهب محیط بسیار خوبی را برای تحصیل دانشجویان کشورهای عرب زبان مخصوصا لبنان را فراهم کرده است. با توجه به تدریس درس‌های دانشگاه به زبان عربی، دانشجویان کشور لبنان مشکلی برای تحصیل در این دانشگاه نخواهند داشت لذا همکاری شما در خصوص اعزام دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه ادیان و مذاهب برای مقاطع ارشد و دکتری قابل تقدیر خواهد بود.

دکتر محمدمهدی تسخیری با اشاره به تفاهم‌نامه دانشگاه با دانشکده الدعوه للدراسات الاسلامیه که قبلا انجام شده بود گفت: ما از حضور اساتید دانشکده الدعوه در دانشگاه ادیان برای تدریس و همچنین جهت استاد راهنما شدن استقبال می‌کنیم و از شما می‌خواهیم که شرایط این امر را فراهم کنید. همچنین ما در خصوص برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و دوره‌های مشترک آمادگی داریم. در حقیقت دانشگاه ادیان قصد دارد که ظرفیت‌های بالقوه تفاهم‌نامه را با همکاری شما بالفعل کند.

رئیس دانشکده الدعوه للدراسات الاسلامیه جناب آقای دکتر عبدالله جبری در ادامه با خوشآمدگویی و ابراز خرسندی از حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد‌مهدی تسخیری در دانشکده الدعوه عنوان کرد: ما با توجه به جایگاه دانشگاه ادیان و مذاهب و همچنین رویکردی که در پیش دارد تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه امضا کرده و به صورت جدی خواستار اجرای این تفاهم‌نامه هستیم.

وی ادامه داد: درحقیقت این مطلب که دانشگاه‌های جهان اسلام باید با یکدیگر همکاری‌های علمی و بسیار نزدیکی داشته باشند بسیار ضرورت دارد. همانطور که حضرتعالی فرمودید این ارتباطات می‌تواند زمینه ارتباطات فرهنگی میان ملت‌های مسلمان را هموار کند.

عبدالله جبری گفت: فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه ادیان و مذاهب مخصوصا برنامه این دانشگاه برای برقراری ارتباط مستمر با دانشگاه‌های جهان اسلام بسیار ستودنی است. فعالیت‌های اخیر این دانشگاه نشان دهنده عزم جدی این دانشگاه برای تحقق چنین هدفی است.

وی افزود: ما تا آنجا که برای‌مان مقدور باشد آماده همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب هستیم. همانطور که می‌دانید فعلا کشور لبنان دچار مشکلاتی است لذا رفت‌وآمد میان لبنان و ایران برای بسیاری از دانشجویان لبنانی بسیار مشکل است اما ما می‌توانیم با همکاری شما یک شعبه از دانشگاه ادیان و مذاهب را در لبنان راه‌اندازی کنیم. به نظر می‌رسد از این طریق بتوانیم دانشجویان لبنانی بیشتری برای تحصیل در دانشگاه ادیان و مذاهب جذب کنیم.

رئیس دانشکده الدعوه للدراسات الاسلامیه گفت: در خصوص تبادلات دانشگاهی و همچنین برگزاری دوره‌های مشترک میان دو دانشگاه به نظر مشکلی چندانی وجود ندارد و ما تلاش خواهیم کرد که این امر محقق شود. نشست‌ها، همایش‌ها و دوره‌های مشترک نیز در آینده‌ای نزدیک قابل اجرا خواهد بود.

 

مطالب مشابه