مفتی اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: رعایت عدل و مساوات و عدم تبعیض، شأن حکومت اسلامی درباره همه فرق و ادیان است. در این راه نباید از جاده عدالت منحرف شویم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ همزمان با ایام الله دهه فجر و چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(دامت برکاته) همایش «منزلت ادیان و مذاهب در جمهوری اسلامی ایران؛ با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب» در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.
در این همایش مولوی «عبدالحلیم قاضی» مفتی اهل سنت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از "دانشگاه ادیان و مذاهب" تشکر میکنم که بستر در کنار هم زیستن و آموختن از همدیگر را بدون جنجال و تکفیر فراهم کرده است؛ و الحمدلله دانشگاه ادیان و مذاهب در این زمینه موفقیت کامل را در کارنامه خود دارد. ـ این همه فعالیت در زمینه مباحث ادیان و مذاهب، هر کجا بود درگیریها و نارضایتیهایی را در پی داشت؛ اما با درایتی که جناب آقای «نواب» داشتهاند این کار به نحو احسن جامه عمل پوشیده است.
وی ادامه داد: سخن من درباره بنیاد فکری تسامح نزد مسلمانان و آموزههای اسلام در این زمینه است. مسلمانان که میخواهند تعامل داشته باشند باید الگوهایی داشته باشند. نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به تعامل و گفتوگو پایبند بوده و الگوی موفقی در این زمینه است و نقدهایی هم که گاهی می شود به دلیل حفظ نظام است.
وی همچنین گفت: بنیاد فکری تسامح، از آموزههایی است که پایبندی اسلام به کرامت بشریت را نشان میدهد. با همه اختلافات، اسلام به کرامت پایبند است. در قرآن کریم "لقد کرمنا بنی آدم" آمده است، نه "کرمنا المسلمین". از دیدگاه اسلام، نوع انسان صرف نظر از هر چیز شایسته تکریم است. تشییع جنازه یک یهودی بود پیامبر(ص) ایستاد. گفتند که او انسانی غیر از دین اسلام است. پیامبر فرمود: مگر انسان نیست؟ اختلاف مشیت و خواست خداوند است. بر اساس آیه قرآن اگر خداوند می خواست همه مردم را یکدست خلق میکرد و خداوند به انسان اختیار داده است تا انتخاب کند. در آیه دیگر می فرماید که: آیا تو پیامبر میخواهی همه را مسلمان کنی؟ هر کسی می خواهد مومن باشد و …
وی با بیان اینکه حساب متدینان و پیروان هر دین در آخرت است نه در دنیا افزود: در دنیا نباید دادگاه ادیان ایجاد کنیم و هیچ کس حق تاختن و محاکمه دیگری را به خاطر انتخاب دینش ندارد. وظایف ما در آیه 15 سوره شورا، "اجرای عدالت" و "نگه داشتن آزادی" است. بازگشت همه انسان ها به خداست. لذا در دنیا قضاوت نکنید. دادگاه، اخروی است نه دنیوی.
وی درباره وظیفه حکومت اسلامی درباره ادیان و مذاهب گفت: رعایت عدل و مساوات و عدم تبعیض، شأن حکومت اسلامی درباره همه فرق و ادیان است. در این راه نباید از جاده عدالت منحرف شویم. ماجرای به محکمه رفتن «حضرت علی» و پای میز دادگاه نشستن با یک یهودی، زبانزد عام و خاص است. ما افتخار می کنیم که رئیس جامعه اسلامی در دادگاه با یک رعیت در کنار هم نشستند. همچنین «حضرت امیر از جریان ربودن خلخال از پای دختر یهودی، بسیار ناراحت شدند. هر کسی که به نحوی دوست دارد الله را عبادت می کند. آیا ما باید آنها را باید مجبور کنیم که نوع عبادت را انتخاب کنند؟
وی با بیان اینکه ما باید دین خود را ترویج و تشویق کنیم؛ اما در انتخاب آن اجباری نیست، افزود: در سطح ملل دنیا پایبندی به مواثیق بین المللی باید باشد. خلیفه دوم در آخرین وصیت خود، به حقوق اقلیتهای دینی و رعایت مواثیق و تأمین امنیت و عدم فشار بر آنان توصیه کرد.
وی درباره تبعیض در کشورهای اسلامی نسبت به آزادی ادیان گفت: آثار زیانبار حجاب و نماز و عبادتهای اسلامی در کشورهای دیگر چیست که از آن منع می کنند؟! دنیای امروز، دنیای تعامل است و نه تقابل. کشورهای اسلامی حامی مکان های عبادی دیگر ادیان و آزادی اقامه شعائر آنها هستند و این را برای آنان حق میدانند.
وی تأکید کرد: تعامل با خود و ادیان در سطح ملی و بین الملل تنها راه و استراتژی و بهترین دعوت است.