در راستای گسترش همکاری‌ها؛

گسترش همکاری های علمی میان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه وست بوهیمای چک

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، گروهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه وست بوهیمیای جمهوری چک که به با حمایت پروژه اراسموس پلاس به مدت یک هفته نشست‌ها و کلاس‌هایی را در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار کرده بودند  روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ با ریاست دانشگاه دیدار و در خصوص ادامه ارتباط و همکاری با دانشگاه ادیان و مذاهب گفتگو کردند.

حجت‌الاسلام و المسملین سید ابوالحسن نواب با خوش آمد گویی به اساتید دانشگاه وست بوهیمای چک بیان کرد: ما اصرا داریم که اساتید دانشگاه‌های مختلف از کشورهای مختلف به ایران بیایند، اینجا اقامت داشته باشند، گفتگو کنند و کارهای علمی انجام دهند. چرا که محصول این رفت‌وآمدها تبدیل روابط اسلام و مسیحیت از جنگ‌های صلیبی به گفتگوهای علمی و دینی بوده است. اگر چه سال‌ها طول کشیده است اما به هر حال در حال حاضر این اتفاق افتاده است و دیگر مانند گذشته آن احساس دشمنی بین آن‌ها وجود ندارد. در صورتی که این رفت‌وآمدها گسترش یابد و ادامه دار باشد قطعا ما شرایط بهتری را می‌توانیم تجربه کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال نهایت هر جنگی گفتگو و تعامل بوده است بنابراین بهتر است پیش از آغاز هر جنگ و خصومتی گفتگوها را آغاز کنیم تا از بروز هر گونه خصوصت، جنگ یا چیزهایی شبیه این که ممکن است بشریت را به خطر بیاندازد جلوگیری کنیم.

ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: اگرچه ممکن است کشور ما و شما مشکل چندانی نداشته باشند اما به هر حال بشریت در حال حاضر گرفتار مشکلات زیادی است. فقر و جنگ از مهمترین مشکلاتی است که بشریت در حال حاضر با آن رور به روست و ما به عنوان افرادی از جامعه بشری نسبت به این مشکلات وظیفه داریم. وظیفه ما این است که با برگزاری و انجام چنین رفت‌وآمدها و گفتگویی‌هایی تا آنجا که ممکن است در جهت رفع مشکلات بشریت همکاری کنیم و تلاش کنیم دردی از درهای بشریت را حل کنیم.

وی گفت: بر این اساس ما اصرا به برگزاری چنین برنامه‌هایی داریم و از اینکه این برنامه‌ها همواره ادامه داشته باشد و تبدیل به یک برنامه همیشگی دوجانبه شود بسیار استقبال و حمایت می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم ارتباط دو دانشگاه را گسترش داده و باعث گفتگوهای علمی و فرهنگی متعددی در آینده شویم.

در ادامه دکتر دنیل کریژیک رئیس دپارتمان مطالعات خاورمیانه دانشگاه وست بوهیمای چک با ابزار خوشحالی از اینکه در دانشگاه ادیان و مذاهب آمده است از مهمان‌نوازی و برگزاری دقیق و منظم کلاس‌ها و برنامه‌ها تشکر کرد. او گفت: قطعا این رفت‌وآمدها تاثیر گذار است و ما اینجا هستیم که اعلام کنیم این رابطه باید ادامه داشته باشد و ما باید گفتگوهای زیادی در این خصوص داشته باشیم.

کریژیک گفت: ما تلاش خودمان را برای تحقق این هدف انجام خواهیم داد. ما مشتاقانه منتظر حضور گروه دانشگاه ادیان و مذاهب در ماه‌های آینده خواهیم بود تا بتوانیم در مدت حضور این گروه قرارد چندین ساله برای ارتباط و همکاری امضا کنیم. یکی از اهداف ما گسترش ارتباط دانشجویان دو دانشگاه و تحقق گفتگو میان دانشجویان و اساتید دو دانشگاه در قالب برگزاری نشست‌ها، کنفرانس‌ها و دوره‌های علمی است.

در پایان این جلسه ریاست دانشگاه هدایایی را به اساتید گروه چک تقدیم کرد و آنها نیز هدیه‌ای به ریاست دانشگاه اهدا کردند.

شایان ذکر است که در این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی تسخیری معاون ارتباطات و بین‌الملل دانشگاه و همچنین حجت‌الاسلام رفعتی مدیر اداره کل بین‌الملل و حجت‌الاسلام قلی‌تبار مسئول اداره اروپا و آمریکای دانشگاه حضور داشتند.

مطالب مشابه