الإعلام الإسلامی المعاصر بین النظریة والتطبیق فی فكر ورؤی المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسی ارشد عماد نعیم عبد دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «الإعلام الإسلامی المعاصر بین النظریة والتطبیق فی فكر ورؤی المرجع الدینی الشیخ محمد الیعقوبی»، دکتر میثم ایرانی به عنوان استاد راهنما و حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادقنیا به عنوان استاد داور حضور داشتند.
در چکیده این پایاننامه آمده است:
این پژوهش با هدف بیان نقش مرجع بزرگوار «شیخ یعقوبی» در پایهریزی نظریه «رسانههای اسلامی معاصر» انجام شده که از طریق بررسی اندیشهها و نگرشی که از منظر اسلامی سرچشمه گرفته و با بیان مبانی فکری و فرهنگی رسانههای اسلامی موجود و نیز شناخت اپلیکیشنهایی که تفکرات اسلامی دارد، صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر محتوای رسانهای را که دربرگیرنده چنین اندیشههایی است، از منظر رسانهای و مطابقت آن با وضعیت مؤسسات رسانهای جهان اسلام بررسی کرده است و به مفهوم «رسانههای اسلامی»، اهداف و ویژگیهای آن و رسانههای الکترونیکی اسلامی پرداخته و انواع رسانههای اسلامی، کارکردها و مکانیزم آن را بیان کرده است. هدف از این پژوهش، شناخت میزان جهتگیری رسانههای کشورهای اسلامی به سوی اصالت اسلام و هویت ناشی از ارزشها و مبانی اسلامی است و اینکه چه اندازه جو مناسب برای سازندگان برنامهها فراهم بوده است. برنامههایی که ماهیت و سبک رسانههای معاصر آگاه را دارند و میتوانند با تهاجم فرهنگی و فکری علیه اسلام و مسلمین مقابله کنند و رسانههای اسلامی را از تأثیرات غربی و الحادی و سکولار پاکسازی کرده و برنامههایی را که توسط رسانههای مزدور در جهان اسلام پخش میشود، محکوم کند و به شیوه علمی و بهروز با آن مقابله نماید و برنامههای با فناوری و کیفیت روز بسازد تا از طریق تبلور قواعد رسانه اسلامی معاصر با تهاجم فرهنگی مقابله همهجانبه داشته باشد.
قواعدی که در خدمت مبانی اسلامی است و به اخلاق حرفهای متعهد است تا حقایق اسلام را در اختیار مخاطبان قرار دهد و نظریه رسانههای اسلامی معاصر را بنیان گزارد که از ارزشها و مبانی اسلام سرچشمه گرفته است و قصد بازیابی هویت اسلامی را داشته و در صدد تربیت نسل جدید بر اساس احساس تعلق به دین اسلام و امت اسلامی است و میخواهد بین مسلمانان، روحیه برادری، وحدت و احساس مشترک ایجاد کند که این شامل بیان مکانیزمها، راهها و سبکهای علمی اپلیکیشنهای رسانهای مناسب است که با پیشرفت رسانهای معاصر همگام هستند. بررسی و تحلیلهای پژوهشگر، نتایجی داشته که تأکید میکند رسانههای اسلامی مسئولیت بسیار بزرگی بر عهده دارند که مقابله با تهاجم فرهنگی و فکری است و جهان اسلام را هدف گرفته و رسانه اسلامی باید هویت اسلامی را برجسته سازد و از آن غافل نشود و پروژه تبلیغی را به بهترین وجه ارائه دهد و نقاط قوت را بیان کند و بر احساس تعلق به امت اسلامی تمرکز کند و فرهنگ اسلامی را به صورت عینی و جامع و همگام با پیشرفت تکنولوژی طبق ایدئولوژی قرآن کریم عرضه نماید. همچنین این پژوهش با تکیه بر منظومه اخلاقی و معرفتی اسلام، بر خطاب قرار دادن ذهنها و دلها تأکید دارد و نیز تأکید میکند رسانه معاصر، دارای ویژگیهای پاکی و عفت باشد و برای کارکنانش دورههای فنی و تربیتی برگزار کند و تولیدات با هدف ارزیابی و سنجش، مورد نظارت قرار گیرد. همچنین پیشنهادهایی ارائه دادهایم ازجمله اینکه باید نیروهای متخصص داشته باشیم و برای بیان کردن، ترویج آثار، هماهنگی و همکاری بین مؤسسات رسانهای اسلامی از ابزارها و سازوکارهای مدرن استفاده گردد. و اینکه رسانه، قدرتی مؤثر در ارتباط با جامعه انسانی و اجتماعی باشد. ازجمله دیگر توصیههای پژوهش میتوان به موارد زیر اشاره کرد: تمرکز بر خطرات اخلاقی رسانههای دشمنان، رسوا کردن الگوی غربی ضمن بیان محاسن اسلام، طرح مسئله منجی بشریت امام مهدی(عج) و توجه به فرهنگ تربیتی و تربیت فرهنگی، توسعه فنی و موضوعی قدرت ارتباطی.