جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد برگزار شد:

اعتماد الجمهور على الفضائیات العراقیة كمصدر للمعلومات أثناء جائحة كورونا والآثار المترتبة علیه

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خانم ابرار جاسم محمد دانشجوی عراقی رشته مدیریت رسانه دانشگاه ادیان و مذاهب با عنوان «اعتماد الجمهور على الفضائیات العراقیة كمصدر للمعلومات أثناء جائحة كورونا والآثار المترتبة علیه (دراسة مسحیة على سكان العاصمة بغداد) للفترة من 1/2/2020 و حتى 31/3/2020»، دکتر میثم ایرانی به عنوان استاد راهنما، دکتر سید علی‌محمد رضوی به عنوان استاد مشاور و دکتر سید مرتضی اسمعیلی طبا به عنوان استاد داور حضور داشتند.

 

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

رسانه یکی از منابعی است که عامه مردم اطلاعات مربوط به موضوعات و رویدادهای مهم را از آن کسب می‌کنند. در این میان تلویزیون اصلی‌ترین منبعی است که این اطلاعات را به عامه مردم منتقل، دانش و آگاهی آنها را در زمینه‌های مختلف زندگی گسترش می‌دهد. از این رو، تلویزیون و کانال‌های ماهواره‌ای نقش مهمی در انتقال این آگاهی دارند. در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کمی و توصیفی در تلاشیم تا میزان اعتماد عامه مردم به کانال‌های ماهواره‌ای عراق را به‌عنوان منبعی برای دریافت اطلاعات و آثار مترتب بر آن در هنگام شیوع بیماری کرونا بسنجیم. در این پژوهش، روش کمی ـ توصیفی که یکی از مهم‌ترین روش‌هاست و با تحلیل دقیق، دلایل و براهین همراه است به کار گرفته و از روش نظرسنجی استفاده شده است. هم‌چنین پرسشنامه‌ای برای عموم مردم بغداد طراحی و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی در میان جامعه آماری قادر به خواندن و نوشتن، توزیع شده است. هم‌چنین با استفاده از این روش و ابزارهای آن، میزان اعتماد عمومی به شبکه‌های ماهواره‌ای عراق به عنوان منبعی برای دستیابی به اطلاعات در طی شیوع بیماری کرونا و پیامدهای آن، بررسی شد. سؤال اصلی در این پژوهش عبارت از این است که «ماهیت و نقش کانال‌های ماهواره‌ای عراقی در طی شیوع کرونا و تأثیرات شناختی، رفتاری و احساسی آن بر عامه مردم چیست؟

مهم‌ترین نتایج به دست آمده در این تحقیق عبارتند از حدود ۸۴ درصد از جامعه آماری در طی شیوع ویروس کرونا از کانال‌های ماهواره‌ای استفاده، به اطلاعات این کانال‌ها درباره ویروس کووید ۱۹ و اثرات آن اعتماد داشتند. هم‌چنین این موضوع به افزایش دانش عمومی درباره اطلاعات همه‌جانبه مربوط به ویروس کرونا کمک کرد. هم‌چنین، جامعه آماری مورد مطالعه، تلویزیون و کانال‌های ماهواره‌ای را به سایر رسانه‌ها ترجیح می‌دادند و به آن اعتماد داشتند؛ چون بر این باور بودند که شبکه‌های ماهواره‌ای عراق به منابع اطلاعاتی دولتی نزدیک‌ترند و گزارش‌های‌شان به واقعیت نزدیک‌تر است. از این رو، کانال‌های ماهواره‌ای عراق از طریق برنامه‌ها توانستند دانش عامه مردم را نسبت به این بیماری افزایش دهند، از لحاظ رفتاری آنها را ملزم به پای‌بندی به اقدامات پیشگیرانه کنند و از نظر احساسی، انگیزه‌های روانی لازم را در آنها ایجاد کردند.

مطالب مشابه