حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی:

اگر معلم نتواند تربیت کند، در کارش ناکام مانده است

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید حسن اسلامی در ابتدای سخنان خود در مراسم گرامی‌داشت روز معلم، ضمن تأکید به این نکته که باید به سرشت کار خود یعنی معلمی توجه کنیم، به سه وظیفه و کارکرد اصلی معلمی اشاره کرد و گفت: نخستین وظیفه معلم آن است که دانشجو و مخاطب خود را مطلع کند. در جهانی هستیم که سرشار از اطلاعات است. مطلع ساختن یعنی کاری کنیم که مخاطب ما آگاهانه بتواند اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهند، روش به دست آوردن اطلاعات درست را به دست بیاورند و بتوانند اطلاعات خود را منظم کنند.

وی افزود: باید بیاموزیم که سره را از ناسره و درست را از نادرست تشخیص دهند و بداند از کجا منبع درست را به دست آورد. باید سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی به مخاطب دهیم. این وظیفه معلم واقعی و حرفه‌ای است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه به دومین کارکرد معلمی اشاره کرد و گفت: دومین کارکرد یک معلم، این است که مخاطب را پرورش و تربیت کند. کار معلم به کلاس ختم نمی‌شود. معلمی یک ارتباط دوسویه بین استاد و شاگرد است. باید دانشجو هم‌چنان بتواند ارتباطش را با او حفظ کند و با او مشورت کند و بیاموزد. اگر معلم نتواند تربیت کند، در کارش ناکام مانده است

دکتر سید حسن اسلامی در پایان سخنان خود گفت: سومین کارکرد معلمی آن است که دانشجو و مخاطب خود را برانگیزد، تهییج کند و او را به حرکت درآورد. معلم باید پرهیجان، جوشان و فروزان باشد. باید این هیجان و جوشش را در دانشجو ایجاد کرد. اگر معلم، پرمطالعه باشد، دانشجو نیز خود به خود به سمت مطالعه کردن کشیده می‌شود.

مطالب مشابه