جلسه دفاع از رساله دکتری برگزار شد:

مسئله ورود الاهیات به سینما: بررسی تجربه الاهیات مسیحی

تاریخ انتشار:

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو عارفه گودرزوند چگینی با عنوان «مسئله ورود الاهیات به سینما: بررسی تجربه الاهیات مسیحی»، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادق‌نیا و دکتر سید رضی موسوی گیلانی به عنوان استادان راهنما، پروفسور ریچارد سون به عنوان استاد مشاور و دکتر احمدرضا مفتاح، دکتر محمد شکیبا و دکتر مهدی نصیری به عنوان استادان داور حضور داشتند.

 

در چکیده این رساله آمده است:

سینما جوان‌ترین فرم هنری، اکنون به قدرتمندترینِ آن در همه تاریخ مبدل شده است. الاهیات از زمان زایش این فرم هنری، همواره خود را در چالش با آن یافت و نتوانست از چنگال نقدها و بازنمایی‌های سکولارگونه‌اش بگریزد. هرچه سینما به حسی کردن امور ماورایی علاقه‌مند است، الاهیات معتقد است مخفی نگه داشتن امور متعالی، کارکرد الاهی آن را افزایش می‌دهد. مسئله رساله حاضر، بررسی تجربه و نحوه مواجه الاهیات مسیحی با سینماست. الاهیات در مواجهه با سینما پنج روی‌کرد مهم و اساسیِ پرهیز و اجتناب، احتیاط، تجویز، دیالوگ و مواجه امر الوهی را از سر گذرانده است. سینما در عین حال که تهدیدی برای مرجعیت متن مقدس، کلیسا، الاهیات و اخلاق مسیحی و نیز عاملی برای قدسیت‌زدایی از آموزه‌های الاهیاتی بوده است، با دراماتیزه کردن مفاهیم ماورایی و نادیدنی، بازنمایی کتاب مقدس و به تصویر کشیدن رسالت مسیح و روایت‌های اخلاقی، خدمت بزرگی به الاهیات کرده است. سینما همواره به الاهیات یادآوری می‌کند که رشته‌ای است مسئول در برابر وجوه عاطفی، اجتماعی و دینی بشر.

نگارنده برای پاسخ به مسئله رساله، کتاب‌های معتبری با موضوع الاهیات و سینما، کتاب‌هایی که به فیلم‌های شاخص پرداخته و تحلیل فیلم‌هایی با موضوعات و دغدغه‌های الاهیاتی را بررسی نموده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که الاهیات در مواجهه با سینما، از موضعی خصمانه و بدبینانه آغاز و به موضعی تجویزی، تعاملی و گفت‌وگویی رسیده است. دلیل این تغییر روی‌کرد آن است که سینما علی‌رغم ترس‌ها و چالش‌هایی که برای الاهیات به وجود آورده، فوایدی دارد که الاهیات نمی‌تواند به راحتی از آن‌ها چشم‌پوشی کند. سینما این خدمت را به الاهیات کرده که با به چالش کشیدن مفاهیم ماورایی، کلیسا را بر سر میز مذاکره بکشاند و آن‌ها را ملزم به پاسخ‌گویی به نیازهای انسان مدرن نماید. ارتباط با سینما، به الاهیات فرصت هماهنگ‌سازی با فرهنگ نوین را داده و موجب پویایی الاهیات گردیده است. استفاده فیلم از مفاهیم الاهیاتی، اهمیت بعد اجتماعی و مردمی الاهیات مسیحی را گوشزد و آن را ملموس‌تر و کاربردی‌تر می‌سازد.

مطالب مشابه