فقه و حقوق اسلامی

رشته «فقه و حقوق اسلامی» در مقطع کارشناسی یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آن حقوق مبتنی بر فقه اسلامی،‌ فرهنگ و عرف اسلامی-ایرانی و مسائل حقوقی جدید آموزش داده می‌شود. تربیت قضات، وکلا، و کارشناسان حقوقی آشنا به مبانی فقه اسلامی در سطح داخلی و بین المللی از مهمترین علل ایجاد این رشته است.

دانش‌آموختگان این رشته تخصص لازم را برای رفع نیازمندیهای قضایی، وکالت دعاوی، مشاوره و کارشناسی حقوقی در جهت کمک به احقاق حقوق اشخاص در سطح داخلی و بین المللی بدست می‌آورند. همچنین آنها در این مقطع برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و تحقیق و پزوهش در گرایشهای مختلف فقهی و حقوقی آماده می‌شوند.

برای ورود به این رشته داشتن دیپلم یا معادل آن کافی است. متقاضیان غیر ایرانی برای تحصیل در این رشته لازم است که معادل مدرک دیپلم که توسط کنسولگری ایران در محل اخذ مدرک تایید شده باشد را برای تحصیل در این رشته داشته باشند.

طول دوره کارشناسی «فقه و حقوق اسلامی» ۴ سال و برابر ۸ نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته می‌باشد. برنامه کارشناسی «فقه و حقوق اسلامی» شامل 139 واحد درسی است که 12 واحد دروس عمومی، 27 واحد دروس پایه، 90 واحد دروس تخصصی و 23 واحد دروس اختیاری است. دانشجو ملزم است کلیه واحدهای عمومی، پایه و تخصصی و نیز حداقل ده واحد از دروس اختیاری را انتخاب و بگذراند.

دروسی همچون «تاریخ فقه و فقها»، «حقوق اساسی»، «حقوق مدنی»، «حقوق تجارت»، «حقوق بین الملل عمومی و خصوصی»، «حقوق جزا»، «اصول فقه»، از جمله دروس تخصصی‌اند. دروس اختیاری نیز دروسی مانند «فقه پزشکی»، «فقه سیاسی»، «فقه اقتصادی» و «قواعد فقه قضایی» را در بر می‌گیرند. دروس «ادبیات عرب»، «منطق حقوق»،‌ «مبانی اصول فقه»، «کلام» و «درایه الحدیث» جزء دروس پایه‌اند. و دروسی مانند «ادبیات فارسی»، «زبان انگلیسی»، «تعلیم و تربیت اسلامی» در میان دروس عمومی گنجانده شده‌اند.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دوره کارشناسی مراجعه نمایید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 2۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

مجموعه مدارکی که برای ثبت نام در رشته­‌های کارشناسی آنلاین دانشگاه ادیان و مذاهب لازم است عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر مدرک شناسایی کشور مبداء
  • تصویر مدرک دیپلم یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا عربی یا فارسی
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)

دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می­‌شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.