مدیریت رسانه
رشته «مدیریت رسانه» در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته یک دوره کامل آموزشی، مطابق با ضوابط و مصوبات شورای عالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که در آن به بررسی کارکردهای مدیریتی جهت پیشبرد و توسعه صنایع خلاق رسانهای پرداخته میشود. امروزه نقش رسانهها در جوامع به صورت روزافزونی مورد توجه قرار گرفته است. رسانه ها در دهههای اخیر قابلیتهای فراوان اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … از خود نشان دادهاند. همین امر مدیریت آنها را نسبت به سایر سازمانها خاص کرده است. رشته مدیریت رسانه اکنون در دنیا در بسیاری از دانشکدههای کسب و کار در حوزه رسانه فعال است و از این رو تمرکز این رشته در دنیا بر کسب و کار است.
یکی از اهداف مهم این رشته سعی در تربیت مدیران و متخصصان رسانهای است که توانایی مدیریت انواع سازمانهای رسانهای در شرایط محیطهای رقابتی رسانه ها را داشته باشند. این متخصصان باید تحولات تکنولوژی رسانهها را به خوبی بشناسند و بتوانند ساز و کار رسانهها را در انطباق با اهداف کلان توسعه ملی هدایت کنند. در این رشته سعی میشود از فضای رسانهای به منظور هدایت افکار عمومی استفاده بهینه شود و همچنین به مقوله مدیریت رسانه نگاه حرفهای شود.
دانش آموختگان این رشته بعنوان نیروی انسانی پژوهشی-مشاورهای حرفه ای در حوزه مدیریت رسانه نگاه میشوند. آنها دارای توانمندیهای مدیریتی در جهت مدیریت سازمانهای رسانهای با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی و گرفتن بازار رسانهای خواهند بود. همچنین این دانشآموختگان توانایی انجام تحقیقات علمی در عرصه مدیریت رسانه را کسب خواهند کرد.
داشتن مدرک کارشناسی یا معادل آن برای همه داوطلبان و داشتن سطح دو حوزوی برای داوطلبان آزمون اختصاصی دانشگاه بهمنظور تحصیل در این رشته کافی است. برای داوطلبان غیرایرانی این مدرک باید به تایید کنسولگری ایران در کشوری که صادر کننده آن است رسیده باشد. دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته بدون در نظر گرفتن رشته کارشناسی میتوانند در این رشته تحصیل کنند. بر این اساس هر فردی با هر رشتهی تحصیلی در مقطع کارشناسی یا سطح دو در صورت داشتن صلاحیت علمی و موافقت اعضای هیئت علمی گروه علمی میتواند در این دوره تحصیل کند. طبعا داشتن کتاب، مقاله علمی و ژورنالیستی و علاقهمندی شرکت در این رشتهها میتواند در موافقت هیئت علمی گروه تاثیر گذار باشد. داوطلبان ایرانی نیز باید در آزمون کتبی (متمرکز) این رشتهها پذیرفته شوند و طبعاً بعد از بررسی صلاحیت علمی و یا در حین بررسی آن صلاحیت عمومی این دسته از داوطلبان باید به تایید سازمان گزینش دانشجو یا سازمان امور دانشجویان (برای اتباع غیرایرانی) نیز برسد.
طول دوره کارشناسی ارشد «مدیریت رسانه» 2 و نیم سال و برابر 5 نیم سال تحصیلی است. طول هر نیمسال برابر 16 هفته و ساعت دروس بر مبنای هر واحد یک ساعت در هفته میباشد. اگر به تشخیص گروه آموزشی مدت 2 و نیم سال برای گذراندن دروس اصلی و جبرانی یا اتمام پایاننامه کافی نباشد، حداکثر یک نیم سال دیگر به مدت آموزشی دو و نیم ساله اضافه میشود. برنامه کارشناسی ارشد «مدیریت رسانه» شامل 40 واحد درسی است که 24 واحد دروس تخصصی، 12 واحد دروس جبرانی و 4 واحد پایاننامه است. دانشجو ملزم است همه واحدهای اصلی و پایاننامه و نیز با توجه به رشته کارشناسی که در آن فارغ التحصیل شده هر چند تعداد واحد از دروس جبرانی را به تشخیص گروه آموزشی بگذراند.
دروسی همچون «مدیریت استراتژیک رسانه»، «روشهای پیشرفته تحقیق کیفی»، «اقتصاد رسانه»، «مبانی مدیریت رسانه»، «مدیریت رسانه پیشرفته»، «منابع انسانی در صنایع خلاق»، «مدیریت خبر»، «مدیریت رسانههای اجتماعی»، و «سیاستگذاری رسانه-ای» از جمله دروس اصلی است که در رشته مدیریت رسانه تدریس میشود. همچنین دروسی مانند «مبانی سازمان و مدیریت»، «نظریههای ارتباط جمعی»، «حقوق ارتباطات» و «جامعهشناسی سیاسی ارتباطات» نیز در میان دروس جبرانی این رشته گنجانده شدهاند.
- جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته میشوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره فوق لیسانس قسمت شهریه مراجعه کنید.
- هزینهی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 4۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینههای تحصیلی دانشجوست و شامل هزینههای زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمیشود).
- از طریق آزمون کارشناسیارشدناپیوسته سازمان سنجش آموزش کشور
داوطلبان در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون مقطع کارشناسیارشد سازمان سنجش کشور پذیرفته خواهند شد. شرایط اختصاصی و عمومی این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه شماره (1) آزمون هر سال اعلام خواهد گردید. پذیرش در این شیوه بهصورت متمرکز (بدون مصاحبه) خواهد بود. » برای ثبت نام کلیک کنید (سایت سازمان سنجش بخش ارشد)
- از طریق آزمون مقطع کارشناسیارشد اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب (ویژه طلاب)
داوطلبان طلبه در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی مقطع کارشناسیارشد که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب با مجوز رسمی از سازمان سنجش کشور برگزار میگردد، پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی آزمون از طریق اطلاعیه رسمی دانشگاه اعلام خواهد گردید. شیوه پذیرش بهصورت متمرکز (بدون مصاحبه) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت آزمون دانشگاه)
- از طریق آزمون مقطع کارشناسیارشد اتباع غیرایرانی غیربورسیه
ابتدا مدارک زیر را تهیه:
- فرم درخواست تکمیل شده
- تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر
- تصویر مدرک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
- اصل مدارک دیپلم و کارشناسی یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی (دانشجو هنگام مراجعه به دانشگاه و شروع به تحصیل این مدارک را تحویل میدهد).
- تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
- رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری (در صورت تمایل)
سپس دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل میکند. در پورتال ثبت نام شما میتوانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل میشود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبتنام بارگزاری و ارسال کنید.
داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کلیک کنید.