مطالعات و تحقیقات زنان – مطالعات حقوق خانواده

مطالعات و تحقیقات زنان – مطالعات حقوق خانواده

دکتری | حضوری

گرایش مطالعات حقوق خانواده از مجموعه گرایش‌های رشته مطالعات زنان و خانواده، در مقطع دکتری گرایشی میان رشته ای است که با صبغه حقوق تشکیل شده است. این گرایش شامل دروس فقهی، حقوق مدنی، حقوق جزا، حقوق بین الملل، حقوق عمومی مربوط به زن و خانواده و ابعاد فلسفی، اخلاقی، روانشناختی، جامعه شناختی، اقتصادی، حقوق خانواده است و نتایج آن را در زمینه آموزشی و پژوهشی و حقوقی و قضایی مورد استفاده قرار می‌دهد.

از اهداف این رشته می‌توان به نظریه پردازی و تولید راهبردهای دانش بنیان در حوزه حقوق خانواده، تربیت پژوهشگر و کادر آموزشی، توسعه بومی سازی مسائل خانواده با تکیه بر اصول، مبانی، احکام و ارزش‌های اسلامی از طریق روش‌های علمی، ارتقا دانش و توقیت بینش حقوقی مشاوران و کارشناسان حقوقی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط با این رشته و … است.

دانش آموختگان این دوره با شناختی که در زمینه روش تحقیق و تشریح مطالب علمی کسب کرده‌اند و نیز با برخورداری از قدرت بیان منطقی، علاوه بر نظریه پردازی و دارا بودن شرایط مقتضی قادر خواهند بود به امر تحقیق و تدریس در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی پرداخته و به عنوان کارشناس و مشاور پاسخگوی نیازها در عرصه های سیاستگذاری، تقنینی، اجرایی و قضایی مرتبط با خانواده باشند.

حداقل و حداکثر دوره مجاز دکتری مطالعات زنان و خانواده گرایش مطاعات حقوق خانواده مطابق آخرین آئین نامه دکتری ابلاغ شده از سوی وزارت علوم خواهد بود.

طول هر نیم سال تحصیلی ۱۶ هفته و حداقل زمان لازم برای هر واحد یک ساعت در هفته است. مرحله تدوین رساله پس از قبولی دانشجو و گذراندن امتحان جامع آغاز می‌شود و با تدوین و دفاع از رساله دوره دکتری پایان می‌پذیرد.

همچنین تعداد واحدهای درسی به شرح ذیل است. دروس جبرانی ۱۰ واحد، دروس تخصصی ۱۸ واحد و رساله ۱۸ واحد که جمعا ۴۶ واحد درسی می‌باشد.

دروسی مانند «فقه و حقوق خانواده پیشرفته ۱»، «فقه تطبیقی خانواده»، «متون حقوقی پیشرفته»، «تحلیل آرا و رویه قضایی محاکم خانواده»، «روانشناسی و حقوق خانواده» در میان دروس تخصصی گنجانده شده است. همچنین دروسی همچون «حقوق کودک»، «علوم پزشکی و حقوق خانواده» و «جامعه شناسی جنسیت» از جمله دروس جبرانی این رشته است.

  • جهت اطلاع از هزینه کل دوره برای دانشجویان ایرانی که از طریق کنکور یا آزمون داخلی پذیرفته می‌شوند به صفحه پذیرش دانشجویان دوره دکتری قسمت شهریه مراجعه کنید.
  • هزینه‌ی کل دوره برای دانشجویان غیر ایرانی (سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱): 9۰۰۰ دلار (این هزینه شامل هزینه‌­های تحصیلی دانشجوست و شامل هزینه­‌های زندگی از جمله غذا و محل اقامت نمی­‌شود).

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش آموزش کشور

داوطلبان در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون دوره دکتری تخصصی (PhD) سازمان سنجش کشور پذیرفته خواهند شد. شرایط اختصاصی و عمومی این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه شماره (1) آزمون اعلام خواهد گردید. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت سازمان سنجش بخش دکتری تخصصی)

  1. از طریق آزمون مقطع مقطع دکتری تخصصی (PhD) اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب (ویژه طلاب)

داوطلبان طلبه در این مقطع با شرکت و قبولی در آزمون اختصاصی دوره دکتری تخصصی (PhD) که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب با مجوز رسمی از سازمان سنجش کشور برگزار می‌گردد، پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی آزمون از طریق اطلاعیه رسمی دانشگاه اعلام می‌گردد. شیوه تحصیل در این مقطع «آموزشی و پژوهشی» می‌باشد و پذیرش به‌صورت غیرمتمرکز (در دو مرحله به همراه مصاحبه علمی) خواهد بود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت آزمون دانشگاه)

  1. از طریق بدون آزمون استعدادهای درخشان

داوطلبان در این مقطع بدون شرکت در آزمون سراسری و صرفاً براساس سوابق تحصیلی و پژوهشی خویش با شرکت در مصاحبه علمی که توسط گروه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌گردد پذیرفته خواهند شد. شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش دانشجو از این طریق براساس اطلاعیه رسمی دانشگاه ادیان و مذاهب اعلام می‌شود. برای ثبت نام کلیک کنید (سایت دانشگاه بخش استعداد درخشان)

  1. از طریق آزمون مقطع دکتری تخصصی اتباع غیرایرانی غیربورسیه

ابتدا مدارک زیر را تهیه نموده:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • تصویر گذرنامه یا مدرک اقامتی معتبر (در صورت تمایل دانشجو به حضور در دانشگاه)
  • تصویر مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا معادل آن و ریز نمرات ترجمه شده به زبان انگلیسی یا فارسی
  • تصویر یک قطعه عکس پرسنلی 4*3
  • رزومه شامل سوابق تحصیلی و کاری

سپس دکمه «درخواست کن» در مقابل هر رشته شما را به پورتال ثبت نام آن رشته منتقل می­‌کند. در پورتال ثبت نام شما می‌­توانید مدارک و درخواست خود را بارگزاری و ارسال کنید. ثبت نام شما زمانی تکمیل می‌­شود که درخواست و مدارک خود را به طور کامل در پورتال ثبت­‌نام بارگزاری و ارسال کنید.

داوطلبان غیرایرانی برای ثبت نام کلیک کنید.