مفهوم، جایگاه و خاستگاه مسئولیت اخلاقی در عهد جدید و نهج البلاغه

نویسنده:
سیده سعیده موسوی
سطح:
کارشناسی ارشد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که سه شنبه 3 آذر در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر سید اکبر حسینی قلعه بهمن به عنوان استاد راهنما، دکتر مهراب صادق نیا، استاد مشاور و دکتر احمدرضا مفتاح در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو سیده سعیده موسوی از پایان نامه اش دفاع کرد.

در چکیده این پایان نامه آمده است:

بررسی سه موضوع مفهوم، جایگاه و خاستگاه مسئولیت اخلاقی در دو کتاب نهج­البلاغه و عهدجدید بعنوان منابع مهم اسلامی و مسیحی نشان می­دهد که این دو دین جهانی در زمینه فلسفه اخلاق، نظرات نزدیک به هم دارند و در گفتگوی ادیان می­توان به آن­ها استناد نمود. دو متن در ارائه تعریف دقیق از مسئولیت اخلاقی، آن را مسئولیت شخص مختار و آگاه نسبت به وظایف اخلاقی­ که عقل آن­ها را تعیین نموده، می­دانند که شاخصه این نوع از مسئولیت، ترتب پاداش اخروی و دنیوی بر انجام عمل اخلاقی یا ترک عمل غیراخلاقی به همراه تحسین فرد و یا ترتب عقاب اخروی و دنیوی در ترک عمل اخلاقی یا انجام عمل غیراخلاقی به همراه مذمت شخص می­باشد. نهج البلاغه در مقایسه با عهدجدید، تعریف جامع و کامل­تری از مسئولیت اخلاقی ارائه داده و به جزئیات پرداخته است که هر فرد مختار و آگاه در مواجهه با خدا، خود، دیگران و طبیعت مسئولیت اخلاقی دارد و این مسئولیت اخلاقی اعمال مستقیم و غیرمستقیم او را در بر خواهد گرفت. هر دو منبع به طور کلی جایگاه مسئولیت اخلاقی را وابسته به جایگاه اخلاق و ارزش­های اخلاقی عنوان می­کنند که هرچه عملی دارای ارزش اخلاقی بیشتری باشد از جایگاه والاتری برخوردار است لذا مسئولیت فرد در قبال آن سنگین­تر می­شود. همچنین هر دو متن خاستگاه مسئولیت اخلاقی را عقل آدمی ذکر می­کنند که این عقل غایت­گراست و با توجه به غایت اخلاق که رساندن بشر به سعادت می­باشد، مسئولیت اخلاقی را تعیین و تبیین می­کند.

واژگان کلیدی:مفهوم مسئولیت اخلاقی، جایگاه مسئولیت اخلاقی، خاستگاه مسئولیت اخلاقی، عهدجدید، پولس، نهج­البلاغه، علی(علیه السلام).