نظام معادشناسی عرفانی در مسند امام علی(ع)
- نویسنده:
- معصومه عزیزی خادم
- سطح:
- دکتری
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از رساله دکتری دانشجو معصومه عزیزی خادم با عنوان «نظام معادشناسی عرفانی در مسند امام علی(ع)» حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا الهیمنش به عنوان استاد راهنما، دکتر حامد ناجی اصفهانی و دکتر سعید رحیمیان به عنوان استادان مشاور و حجج اسلام دکتر محمدجواد رودگر، دکتر حامد آلیمین و دکتر وحید محمودی به عنوان استادان داور حضور داشتند.
در چکیده این پایاننامه آمده است:
معادشناسی و بهویژه چگونگی تحقق قیامت انفسی در عرفان اسلامی از اهمیت ویژه برخوردار است. قیامت خیزش تمام مخلوقات، بهویژه انسان به سوی خداوند است. این خیزش، از نگاه عرفانی به چند گونه تحقق مییابد که عبارتند از: «قیامت آنبهآن» و تجربه مرگ و حیات در هر لحظه از زندگی دنیایی، «قیامت صغرای آفاقی» یا مرگ طبیعی برای عموم مردم، «قیامت صغرای انفسی» در همین دنیا برای سالک در راه و غیر کملین، «قیامت کبرای آفاقی» در جهان آخرت برای عموم انسانها و «قیامت کبرای انفسی» در همین دنیا برای عارفان واصل. در این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی، بعضی از سخنان حضرت علی(ع) توصیف و تحلیل شده، چگونگی معاد عرفانی مورد بحث است. یافتهها نشان میدهد که خورشید وحدت حق و وجود در قلوب «کملین»، شامل نبی اکرم(ص) و آل طاهرینش(ع) و نیز تابعان آنان در همین جهان طالع است. آنان در این لباس تن، مظاهر خلقی را به همان وجهه فقریشان شهود مینمایند و ارواحشان در ملأ اعلی با حقالیقین در مباشرت است و در دریای فنای الاهی غرقاند و آخرت برای آنها در این دنیا با همه سازوبرگش به عینیت و حقالیقین مشهود است. غیر کملین نیز به نسبت درجه انقطاع از ماسویالله، برخی از حجابها از قلب و جانشان برطرف شده و به شهود بعضی مراتب برزخی و اخروی مانند شهود تنعم بهشتیان و عذاب دوزخیان نائل میگردند.