دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد «زن در قرآن و عهد قدیم و احکام مربوط به زنان»

در این جلسه که در غیاب دکتر قلی زاده به عنوان  استاد مشاور انجام شد، آقای دکتر صادق نیا به عنوان استاد راهنما و حجج اسلام مختاری و طالبی دارابی به عنوان اساتید داور و نیز برخی از اساتید و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب حضور داشتند.

در ابتدای این دفاعیه، محمد حسین معزی دانشجوی رشته ادیان ابراهیمی، پایان نامه خود را با عنوان « زن در قرآن و عهد قدیم و احکام مربوط به زنان » ارائه کرد و به دفاع از آن پرداخت. وی به بیان اهمیت موضوع رساله خویش پرداخته و گفت: موضوع زن و حساسیت آن در عرصه مطالعات علوم انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است، و همین اهمیت نشانه ضرورت مطالعه احوال زن در عرصه دین می باشد.

وی در ادامه گزارشی از پایان نامه خود اردئه داده و تصریح کرد: در این پژوهش نسبت زن و جنسیت بازگو و پس از آن نگاه یهود و اسلام به زن بیان شده است. دین یهودیت با قدمتی بیش از 3000 سال در عرصه حیات بشریت پرچمدار خداپرستی بر اساس شریعت مدون است، که دانشمندانی بی شمار در نحوه ورود این شریعت در زندگی دیندارانه تلاش کرده و می کنند، اسلام داعیه دار تکامل عرصه دینداری بشر با عمر بیش از 15 قرن طلایه دار حقیقت و باطن خداجویی فطرت انسان هاست.

معزی افزود: در این پایان نامه تلاش شده است نقش زن در این دو دین و به خصوص در دو کتاب مقدس آن یعنی تورات و قرآن نمایانده شود و به این پرسش پرداخته شود که آیا در این دو کتاب مقدس زن نقش درجه دوم را ایفا می کند یا همپای مرد و همانند مرد است خیر؟

پس از توضیحات معزی، دکتر طالبی به موارد مهمی که در یک رساله لازم است رعایت شود، اشاره نمودند از جمله اینکه دانشجو باید در تمام رساله خویش، یک روش و متد را پیاده کند و در ارجاع به منابع دقت کافی داشته باشد، از زبان علمی استفاده کند و پایبند علمی به مدعای کلی داشته باشد.

در پایان این جلسه اساتید راهنما و داور پس از شور و مشورت، بررسی پایان نامه و ارزیابی نحوه دفاع دانشجو، پایان نامه وی را مورد قبول تشخیص دادند.