دفاع از پایان نامه «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت»

 

از پایان­ نامه «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت» دفاع شد

 جلسه دفاع از پایان‌نامه «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت»، در روز پنج­ شنبه، 6 بهمن ماه، در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور جمعی از دانشجویان برگزار شد.

 

به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه، دانشجو محمدحسین علیپور وحید از پایان‌نامه خود با موضوع «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت» دفاع کرد. دکتر امداد توران استاد راهنما و سیدقوام‌‌الدین حسینی استاد مشاور این پایان‌نامه بودند و دکتر علی موحدیان عطار و حجت­الاسلام و المسلمین دکتر رضا الهی‌منش داوری این اثر را بر عهده داشتند.

در این جلسه دکتر علی موحدیان عطار، ضمن تقدیر از نویسنده جهت ارائه پایان­ نامه­ ای وزین و علمی، به نکاتی از جمله عدم نتیجه‌گیری نویسنده از مطالب در بخش­های مختلف، تکرار برخی از مطالب در چند بخش مختلف، ترجمه نکردن برخی از مطالب عربی، و استفاده نکردن از علائم نگارشی مناسب در بخش­هایی از متن اشاره نمود.

محمدحسین علیپور در دفاع از ایرادات وارده بیان داشت: عدم ترجمه بخشی از متن­های عربی به این دلیل بوده که مخاطب این رساله افراد متخصص، اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته­ های مرتبط و پژوهشگران هستند؛ از این رو، مطالب آسان که نیاز به فهم عمقی نداشته‌اند، ترجمه نشده‌اند. در مورد تکرار نیز مطالب در برخی از بخش­ها به صورت خلاصه ذکر شده‌اند و در بخش بعد به‌طور مفصل شرح داده شده‌اند.

چکیده این پایان‌‌نامه به شرح ذیل است:

چکیده

فنا رفع تعین از وجودِ متعین سالک یا استهلاک تعینات خارجی است؛ یعنی گرایش کثرت به وحدت، و تعین به اطلاق. در دو حالت، تجربه­ای شهودی و تکوینی است که با ساحت عینیت و واقعیت بیرونی درآمیخته، در متن هستی تولد و تکامل می­گیرد. فنا پیش و بیش از آنکه با عرفان نظری پیوند گیرد، تعلّقی تمام به عرفان عملی دارد. با این همه، در هم تنیدگیِ پردامنه­ میان حقیقت فنا و حقیقت هستی از یک سو، و میان مفهوم فنا و مفهوم هستی از دیگر سو، تبیین نظریِ فنا را سخت نیازمندِ عرفان نظری می ­سازد. 

نوشتار پیش­ِ رو، پس از کنکاش در فنای عرفانی، فنا در دین را در عرصه­ کتاب و سنت می­کاود. مبانی، مشروعیت و حوزه­ حضور فنا در دین، عرصه هایی است که در پیِ پرده برگرفتن از آن خواهد آمد. اینجاست که پیوندی پویا و پرگستره میان فنا و آموزه­های وحیانی رخ می­گشاید. باید در جست‌وجوی آیات و روایاتی برآمد که هویت فنا را تبیین کرده، یا بدان دعوت نموده و یا آموزه­ای را بر حقیقت آن استوار ساخته­ اند. در قلمروی قرآن، بر آن نیست تا همه­ آیات فنابنیاد را برشمارد؛ بلکه مشهور­ترین آیاتی را که آشکارا با فنا هم­خون‌اند و هم­تبار، نگاهی گذرا می­ گیرد. حضور فنا در گستره روایات نیز بسیار جدی است و دامنه­ دار؛ گاه بنیاد نهادن آموزه­ای است بر فنا، گاهی بازتاب تعاملی است مستقیم میان فنا و جز آن، زمانی بیان ثمره­ای از فنا، در جایی سفارش به فنا با زبان ویژه خویش، و…

این نگاه به دین، می­تواند ظهورِ هرچه بیشترِ خویشاوندی میان شریعت و عرفان را نیز ارمغان بخشد

 

کلیدواژگان: فنا، عرفان، کتاب، سنت.