دفاع از پایان نامه «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت»
از پایان نامه «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت» دفاع شد
جلسه دفاع از پایاننامه «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت»، در روز پنج شنبه، 6 بهمن ماه، در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور جمعی از دانشجویان برگزار شد.
به گزارش گروه تأمین اخبار و اطلاعات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، در این جلسه، دانشجو محمدحسین علیپور وحید از پایاننامه خود با موضوع «فنا، مبانی و شئون آن در کتاب و سنت» دفاع کرد. دکتر امداد توران استاد راهنما و سیدقوامالدین حسینی استاد مشاور این پایاننامه بودند و دکتر علی موحدیان عطار و حجتالاسلام و المسلمین دکتر رضا الهیمنش داوری این اثر را بر عهده داشتند.
در این جلسه دکتر علی موحدیان عطار، ضمن تقدیر از نویسنده جهت ارائه پایان نامه ای وزین و علمی، به نکاتی از جمله عدم نتیجهگیری نویسنده از مطالب در بخشهای مختلف، تکرار برخی از مطالب در چند بخش مختلف، ترجمه نکردن برخی از مطالب عربی، و استفاده نکردن از علائم نگارشی مناسب در بخشهایی از متن اشاره نمود.
محمدحسین علیپور در دفاع از ایرادات وارده بیان داشت: عدم ترجمه بخشی از متنهای عربی به این دلیل بوده که مخاطب این رساله افراد متخصص، اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط و پژوهشگران هستند؛ از این رو، مطالب آسان که نیاز به فهم عمقی نداشتهاند، ترجمه نشدهاند. در مورد تکرار نیز مطالب در برخی از بخشها به صورت خلاصه ذکر شدهاند و در بخش بعد بهطور مفصل شرح داده شدهاند.
چکیده این پایاننامه به شرح ذیل است:
چکیده
فنا رفع تعین از وجودِ متعین سالک یا استهلاک تعینات خارجی است؛ یعنی گرایش کثرت به وحدت، و تعین به اطلاق. در دو حالت، تجربهای شهودی و تکوینی است که با ساحت عینیت و واقعیت بیرونی درآمیخته، در متن هستی تولد و تکامل میگیرد. فنا پیش و بیش از آنکه با عرفان نظری پیوند گیرد، تعلّقی تمام به عرفان عملی دارد. با این همه، در هم تنیدگیِ پردامنه میان حقیقت فنا و حقیقت هستی از یک سو، و میان مفهوم فنا و مفهوم هستی از دیگر سو، تبیین نظریِ فنا را سخت نیازمندِ عرفان نظری می سازد.
نوشتار پیشِ رو، پس از کنکاش در فنای عرفانی، فنا در دین را در عرصه کتاب و سنت میکاود. مبانی، مشروعیت و حوزه حضور فنا در دین، عرصه هایی است که در پیِ پرده برگرفتن از آن خواهد آمد. اینجاست که پیوندی پویا و پرگستره میان فنا و آموزههای وحیانی رخ میگشاید. باید در جستوجوی آیات و روایاتی برآمد که هویت فنا را تبیین کرده، یا بدان دعوت نموده و یا آموزهای را بر حقیقت آن استوار ساخته اند. در قلمروی قرآن، بر آن نیست تا همه آیات فنابنیاد را برشمارد؛ بلکه مشهورترین آیاتی را که آشکارا با فنا همخوناند و همتبار، نگاهی گذرا می گیرد. حضور فنا در گستره روایات نیز بسیار جدی است و دامنه دار؛ گاه بنیاد نهادن آموزهای است بر فنا، گاهی بازتاب تعاملی است مستقیم میان فنا و جز آن، زمانی بیان ثمرهای از فنا، در جایی سفارش به فنا با زبان ویژه خویش، و…
این نگاه به دین، میتواند ظهورِ هرچه بیشترِ خویشاوندی میان شریعت و عرفان را نیز ارمغان بخشد
کلیدواژگان: فنا، عرفان، کتاب، سنت.
|