مفهوم، جایگاه و خاستگاه مسئولیت اخلاقی در عهد جدید و نهج البلاغه
- نویسنده:
- سیده سعیده موسوی
- سطح:
- کارشناسی ارشد
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی در این جلسه که سه شنبه 3 آذر در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر سید اکبر حسینی قلعه بهمن به عنوان استاد راهنما، دکتر مهراب صادق نیا، استاد مشاور و دکتر احمدرضا مفتاح در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو سیده سعیده موسوی از پایان نامه اش دفاع کرد.
در چکیده این پایان نامه آمده است:
بررسی سه موضوع مفهوم، جایگاه و خاستگاه مسئولیت اخلاقی در دو کتاب نهجالبلاغه و عهدجدید بعنوان منابع مهم اسلامی و مسیحی نشان میدهد که این دو دین جهانی در زمینه فلسفه اخلاق، نظرات نزدیک به هم دارند و در گفتگوی ادیان میتوان به آنها استناد نمود. دو متن در ارائه تعریف دقیق از مسئولیت اخلاقی، آن را مسئولیت شخص مختار و آگاه نسبت به وظایف اخلاقی که عقل آنها را تعیین نموده، میدانند که شاخصه این نوع از مسئولیت، ترتب پاداش اخروی و دنیوی بر انجام عمل اخلاقی یا ترک عمل غیراخلاقی به همراه تحسین فرد و یا ترتب عقاب اخروی و دنیوی در ترک عمل اخلاقی یا انجام عمل غیراخلاقی به همراه مذمت شخص میباشد. نهج البلاغه در مقایسه با عهدجدید، تعریف جامع و کاملتری از مسئولیت اخلاقی ارائه داده و به جزئیات پرداخته است که هر فرد مختار و آگاه در مواجهه با خدا، خود، دیگران و طبیعت مسئولیت اخلاقی دارد و این مسئولیت اخلاقی اعمال مستقیم و غیرمستقیم او را در بر خواهد گرفت. هر دو منبع به طور کلی جایگاه مسئولیت اخلاقی را وابسته به جایگاه اخلاق و ارزشهای اخلاقی عنوان میکنند که هرچه عملی دارای ارزش اخلاقی بیشتری باشد از جایگاه والاتری برخوردار است لذا مسئولیت فرد در قبال آن سنگینتر میشود. همچنین هر دو متن خاستگاه مسئولیت اخلاقی را عقل آدمی ذکر میکنند که این عقل غایتگراست و با توجه به غایت اخلاق که رساندن بشر به سعادت میباشد، مسئولیت اخلاقی را تعیین و تبیین میکند.
واژگان کلیدی:مفهوم مسئولیت اخلاقی، جایگاه مسئولیت اخلاقی، خاستگاه مسئولیت اخلاقی، عهدجدید، پولس، نهجالبلاغه، علی(علیه السلام).