رسالت حضرت موسی (ع) در تورات و قرآن
- نویسنده:
- مرتضی زاهدزاده
- سطح:
- کارشناسی ارشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیهای که یکشنبه 16 مهر 96 در سالن کنفرانس شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور دکتر محمد تقی انصاری پور به عنوان استاد راهنما، حمید بخشنده، استاد مشاور و دکتر علی شهبازی در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو مرتضی زاهدزاده از پایان نامهاش دفاع کرد.
در چکیده این پایان نامه آمده است:
پایاننامه حاضر به بررسی تطبیقی رسالت حضرت موسی در دو متن مقدس تورات و قرآن میپردازد. در این پژوهش ابتدا رسالت حضرت موسی در تورات و سپس در قرآن مورد تحلیل قرار گرفته و درنهایت به جمعبندی با استفاده از شباهتها و تفاوتهای میان این دو متن مقدس پرداخته شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی بوده و از لحاظ روش یک پژوهش توصیفی ـ تحلیلی میباشد. در این پژوهش با مطالعه منابع و مستندات و تطبیق آنها، به این نتیجه میرسیم که رسالت حضرت موسی در دو متن مقدس اهمیت ویژهای دارد و شباهتهای عمدهای در اصل بیان رسالت و جزئیات تاریخی آن در این دو متن وجود دارد و در عین حال دارای تفاوتهای چشمگیری است که از جمله این تفاوتها میتوان به موارد ذیل اشاره نمود. این رسالت در تورات به مثابه نقطه عطف مهمی در تاریخ رابطه انسان با خدا و به طور خاص با قوم بنیاسرائیل محسوب میشود؛ و همچنین این رسالت در راستای الهیات مبتنی بر عهد شکل گرفته است. عهدی که خداوند در دورههای پیشین با حضرت ابراهیم داشته و دارای نوعی صبغه قومی بوده و متضمن وعدههای این جهانی به بنیاسرائیل میباشد؛ اما در قرآن نمیتوان این رسالت را منحصر در پرداختن به اوضاع و احوال این جهانی قوم بنیاسرائیل دانست بلکه بر دعوت فرعون به پرستش خدا نیز توجه خاص شده است. طبق نظر تورات هدف نهایی حضرت موسی در مرحله نخست رسالت، نجات قوم بنیاسرائیل بوده و در مرحله دوم که حضور در صحرای سینا است صبغه الهیاتی به خود میگیرد، اما در قرآن اگرچه تمرکز و توجه خاصی در رسالت حضرت موسی به قوم بنیاسرائیل به چشم میخورد اما به دلیل سیاق کلی متن قرآن و اینکه رسالت حضرت موسی در ضمن رسالتهای جمع انبیاء قرار میگیرد بنابراین متن قرآن به راحتی الهامبخش این معنا است که رسالتهای قومی صرفاً نقش مقدماتی و نوعی اولویّت در رسالت است.
کلمات کلیدی: رسالت، بعثت، حضرت موسی، بنیاسرائیل، کتاب آسمانی، تورات، قرآن