خداباوری شکاکانه از نگاه ویکسترا و پرین: ترجمه و تحلیل
- نویسنده:
- محمدرضا سیفی
- سطح:
- کارشناسی ارشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، در جلسه دفاعیهای که پنجشنبه 26 بهمن 96 در سالن کنفرانس امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور خانم دکتر پورمحمدی بهعنوان استاد راهنما، محمد حقانی فضل، استاد مشاور و دکتر محمود مروارید در جایگاه استاد داور برگزار شد دانشجو محمدرضا سیفی از پایاننامهاش دفاع کرد.
در چکیده این پایاننامه آمده است:
مسئله شر از مباحث مهم فلسفه دین است. از بین نسخههای مسئله شر، مسئله قرینهای شر که ابتدا توسط ویلیام رو طرح ریخته شد، به خاطر استفاده از شواهد ملموس و شکل ساده آن موردتوجه بیشتری قرارگرفته است. جریانهای فکری مختلفی درصدد پاسخ به مسئله قرینهای شر برآمدند. یکی از آنها خداباوری شکاکانه است. این جریان از دو اصل محدودیت معرفتی انسان و اصل کورنیا در پاسخ به مسئله قرینهای شر استفاده کرده است.
دو نفر از فیلسوفان خداباوری شکاکانه استفان ویکسترا و تیموثی پرین هستند. ویسکترا ابتدا، نسخهای از خداباوری شکاکانه در برابر برهان قرینهای ویلیام رو ارائه داده بود؛ اما این پاسخ در برابر برهانهای جدید قرینهای مثل برهان پل دراپر ناکارآمد بود. ازاینرو ویکسترا-پرین در مقاله «خداباوری شکاکانه، ضد-الاهیات احتمالاتی، و نسخهپردازی نظریه» (۲۰۱۴) نسخهای جدید از خداباوری شکاکانه در برابر برهان دراپر مطرح مینمایند.
اصل کورنیا تکیهگاه استدلال ویکسترا و پرین است؛ اما عدهای این اصل را موردنقد قرار دادهاند. برای مثال جاستین مکبرایر معتقد است که اصل کورنیا همانند شرطهای رابرت نوزیک در معرفتشناسی وابسته بهشرط حساسیت است و مثالهای نقض نشان میدهد که اصل کورنیا ناکارآمد است. ویکسترا-پرین در مقاله «اصول خداباوری شکاکانه: کورنیا، کُر و احتمالات شرطی» (۲۰۱۳) ابتدا مثال نقض را اصلاح میکنند و سپس با روش حساب احتمالات و نظریه بیز آن را بررسی و رد مینمایند.
در این رساله، دو مقاله مزبور از زبان انگلیسی به زبان فارسی ترجمهشده است و در مقدمه به تحلیل و نقد آن پرداختهشده است.
کلمات کلیدی: خداباوری شکاکانه، استفان ویکسترا، تیموثی پرین، پل دراپر، کورنیا، جاستین مکبرایر