مشروعیت عبادت اطفال و آثار آن از دیدگاه فقه امامیه و شافعیه

نویسنده:
معصومه‌سادات حسینی
سطح:
کارشناسی ارشد

به گزارش روابط عمومی، جلسه دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشجو معصومه‌سادات حسینی با عنوان «مشروعیت عبادت اطفال و آثار آن از دیدگاه فقه امامیه و شافعیه» و با حضور خانم دکتر لیلا ثمنی استاد راهنما، حجت‌الاسلام دکتر عبدالصمد علی‌آبادی استاد مشاور و دکتر مهدی نوروزی استاد داور برگزار شد.

این جلسه روز یکشنبه چهاردهم مرداد 1397 در سالن کنفرانس شهید بهشتی برگزار شد.

در چکیده این پایان‌نامه آمده است:

بحث مشروعیت عبادت اطفال یکی از سوالات مهم در مباحث فقهی بوده و فقهای اسلام درباره­ی آن آرای متفاوتی ابراز کرده­اند. لذا بنابر اهمیت موضوع به مباحثی از جمله اینکه کودکان نسبت به انجام عبادت چه وضعیتی دارند و آیا عبادت ایشان مشروع است و آثار این عبادت کدام است، پرداخته می‌شود. پس در این پژوهش بررسی تطبیقی موضوع میان دو مذهب امامیه و شافعیه بیان شده تا نقاط اتفاق و افتراق شناخته شود. که در اینجا دو بحث عمده مطرح می­شود اول بررسی احکام وضعی مترتب بر اعمال طفل در فقه امامیه و شافعیه و دوم اثراتی که بر این حکم وضعی بار می­شود. از آنجایی که این پژوهش، پژوهشی کاربردی و بنیادی است و می­تواند در راستای انسجام وحدت بین مذهب امامیه و شافعیه به علت نزدیکی، تاثیر زیادی داشته باشد، امید است که مورد استفاده دانشجویان و مبلغان قرار گیرد و علی رغم وجود آرا و نظرات در خصوص مشروعیت عبادت اطفال در فقه امامیه و شافعیه، به جمع آوری این نظرات به روش کتابخانه­ای، اینترنت و مقالات اقدام نموده و نظرات فقهای دو مذهب در این باره، گرد آوری و مقایسه شده است. بدین منظور پس از پرداختن به کلیات و مفاهیم در فصل اول، سه فصل بعدی پژوهش به ترتیب به مشروعیت نماز و روزه طفل و آثارآن، زکات و خمس طفل وآثار آن و حج طفل و آثار آن اختصاص داده شده است. نتایج و محتویات پژوهش، حاکی از آن است بین علمای امامیه و شافعه در خصوص مشروعیت نماز روزه و حج اطفال تفاوت و اختلافی نیست مگر در خصوص زکات، که علمای امامیه بلوغ را شرط وجوب می­دانند و شافعیه شرط نمی­دانند.