بازنمایی الگوهای نجات شناسی کتاب مقدس در سینمای آخرالزمان
- نویسنده:
- یاسر آیین
- سطح:
- کارشناسی ارشد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسی ارشد دانشجو یاسر آیین با عنوان «بازنمایی الگوهای نجاتشناسی کتاب مقدس در سینمای آخرالزمان»، حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادقنیا به عنوان استاد راهنما، دکتر حمید بخشنده به عنوان استاد مشاور و دکتر الیاس عارفزاده به عنوان استاد داور حضور داشتند.
در چکیده این پایاننامه آمده است:
با فرارسیدن قرن 21 و آغاز هزاره جدید میلادی، موج تازهای از گرایش به مضامین آخرالزمانی و هزارهباورانه در رسانهها و آثار فرهنگی و هنری معاصر به وجود آمد. با وجود این، بازنمایی روایتهای آخرالزمانی متون مقدس در قالب روایتهای سینمایی چندان دور از انتظار نبود و نمایش مکرر آنها بر پرده سینما به تثبیت و توسعه سینمای آخرالزمانی منجر شد. در این میان، ارزیابی بازنماییهای صورتگرفته از روایتهای پایان و نجات کتاب مقدس در آثار سینمایی معاصر مورد توجه تحلیلگران هنری و رسانهای و نیز پژوهشگران ادیان و عرفان قرار گرفته است. پژوهشهای موجود دستکم از سه زاویه مطالعات سینمایی، مطالعات جامعهشناختی و مطالعات پدیدارشناختی به بررسی آثار سینمای آخرالزمانی پرداختهاند؛ در پژوهش حاضر که در پارادایم انتقادی و در ذیل سنت پساساختارگرایی قرار میگیرد، با استفاده از مدل نشانهشناختی رولان بارت در تحلیل ساختاری روایت، رمزگانهای متنوع موجود در روایت 10 فیلم برگزیده سینمای آخرالزمانی در بازه زمانی دهه نخست هزاره سوم میلادی مورد بررسی قرار گرفته و در ضمن شناسایی و تحلیل بنمایهها و گونههای روایی هر فیلم، به پرسش اصلی تحقیق در رابطه با شیوه بازنمایی الگوهای نجاتشناختی کتاب مقدس در سینمای آخرالزمانی و نسبت آنها با گونههای آخرالزمانی و پساآخرالزمانی پاسخ داده شده است. مبتنی بر یافتههای تحلیلی این تحقیق که با هدف دستیابی به تفسیری از فرم و شیوه روایت آخرالزمان در کتاب مقدس و سینما صورت گرفته، بنمایههای مربوط به الگوی یهودی نجات با گونه روایی آخرالزمانی ـ که در آن روایت پیش از وقوع فاجعه آغاز میشود ـ تناسب داشته و در مقابل، بنمایههای مربوط به الگوی مسیحی نجات از پیوستگی بیشتری با گونه روایی پساآخرالزمانی ـ که در آن روایت پس از وقوع فاجعه شروع میشود ـ برخوردار است. نتایج بهدستآمده در این پژوهش با وجود همسویی با تحلیلهای پیشین، تمایز گونههای روایی در سینمای آخرالزمانی را بیش و پیش از آن که ناشی از تحولات سیاسی و اجتماعی دهههای اخیر یا حتی دوران مدرن بداند، در تقابل دو جهان روایی متفاوت جستجو میکند که از دیرباز در کتاب مقدس به تصویر درآمدهاند.